Gäst
    Hej, jag fick uppdrag att på min grundskola där jag jobbar, prata med elever som ska välja Språkval inför högstadiet. Intresse för att läsa moderna språk har sjunkit mycket och allt fler elever vill läsa förstärkt svenska och/eller engelska i stället. Rektor tycker det är "mindre bra" och vill att fler elever väljer Moderna språk - franska eller spanska. Har ni några förslag på hur man kan motivera fler elever att välja läsa Moderna språk?
    Tacksam för alla tips ni kan ge!
    :)
    • : Hej ,
    • : Jag är rätt ung men jag tror du måste berätta för de hur de kommer in och hur de får höggre chans om de väljer ett modernt språk..
    • : Och hur intagningspoäng ökar sakta men säkert..
    • Anna : Tack så mycket Saka för ett bra tips! Du har rätt! Man får större chans att komma på en populär utbildning med godkända betyg i moderna språk.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det är en viktigt fråga du ställer, men som tyvärr är också svår att svara på.

    Jag tycker man bör "gadda ihop sig" med föräldrarna och med hela skolans personal. Kanske på ett föräldramöte ta upp frågan - först, med föräldrarna, alltså. Om föräldrarna inte tycker det är viktigt att läsa moderna språk, blir det mycket svårt att motivera elever.

    Sedan har jag ett förslag att försöka påvisa hur man i praktiken kan ha nytta av att kunna andra språk än endast svenska och engelska - t.ex genom att bjuda in personer som åkte på utbytesår genom >> UHR-programmet, där man rätt så billigt kan få läsa ett år i Europa, om man under åk1 på gymnasiet läser franska, spanska eller tyska på nivå 3 (moderna språk 3), vilket man endast kan göra om man har godkänt betyg i samma språk från grundskolan.

    Liselotte

    Sedan kan man berätta om några yrken, t.ex om EU-tolk >>, där man har mycket intressant och utvecklande jobb med hög lön.

    http://ilcompetition.se - Språkolympiaden: tävling i moderna språk för grundskole- och gymnasieelever - kanske kan man locka med att delta i Språkolympiaden?
    Eller lokalt på er skola införa tävlingar och/eller stipendier för dem som med goda resultat genomför studier i moderna språk - t.ex för alla elever som får minst C-betyg under alla år de på grundskolan läser språk, att ge dem viss "bidrag" till språkresor eller ngt. liknande.
    Ni som skola kan kanske söka sponsring hos reseföretag eller andra företag och organisationer - för att öka intresse för moderna språk. Kontakta t.ex Ambassader och fråga om de kan tipsa om var man kan söka pengar för att satsa på att öka intresse för "deras språk".

    Fira Europeiska Språkdagen på er skola - http://edl.ecml.at/Language - Fakta & Kul om språk på Europeiska språkdagens (Temadag 26 sept.) hemsida.

    Du kan också prova kontakta Studievägledare på Tolk-och-översättar institutet vid Stockholms universitet och höra om hen har några bra tips att ge; kontaktuppgifter 08-162949 /tel.tid bara en timme i veckan, torsdagar kl.10-11/ och Epost: [email protected]

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    att arbeta som konferenstolk inom EU är ett av de språkrelaterade yrken >> som är välbetalda.

    Att arbeta som diplomat >> är ett annat välbetalt yrke där goda språkkunskaper är ett krav.  För övrigt, så tänker jag på att man med goda språkkunskaper i något modernt språk STUDERA utomlands på det språket som man börjar läsa på grundskolan, säg Franska... då kan man sedan studera i andra länder med undervisningsspråk franska; och man kan också jobba som "vad som helst", säg som Kock >> - i ett land där franska talas av många (och det är fler länder än bara Frankrike... även i Canada, Sweitz och i ett antal länder i Afrika talar många franska).

    Hoppas mitt svar blir också på ngt. sätt till hjälp!

    ANNA