H-don

    Hej Jag har lite problem med att förstå det svemska utbildningssystemmet. Jag ville utbilda mig till paralegal men 2 månader sen ågrade jag det. Nu läser jag hotell och turismprogrammet och och tar heltid fyra ämne. Men problemmet är att jag vet inte hur lång sträcka är kvar och hur många ämne måste jag ta eller hur mycket poäng måste jag hade läs för att jag kunna gå till arbetssökningen. Närj jag frågade till min addminstarion gave han mig en stor bok vilken står alla ämnen man läser i alla yrke men det är svårt att man förstå så bra. Så nu vill jag fråga er '' Vad läser man för att man utbilda sig så?'' Liten information om mig 22 år gammal, går komvux/vuxutbildning. Läser ''Hotell och konferens''. Kan du bara skriva hur många ämne jag behöver sluta på gymnasie nivå eller hur mycket poäng jag måste ha? Om jag inte vill läsa fördjuppning utan bara det som krävs?

    • Milla :

      Om du vill få ut Examensbevis då är det studier på heltid i tre år som gäller men behöver du examensbevis? Är ditt mål komma på universitet sen? Eller vill du i stället få jobb så fort som möjligt?

    • Milla :

      Yrkesprogram på den svenska gymnasiet är precis lika långa som högskoleförberedande program. Skillnaden finns men inte på utbildningens längd utan på Innehåll: yrkesprogram innehåller nästan en hel termin praktik, minst 15 veckor och man behöver inte läsa svenska 2,3 och engelska 6.

    • Julia :

      Det finns många Olika yrken inom Hotell-Konferens-Turism och Restaurang (på hotell finns det ofta också restauranger, barer, caféer eller dylikt) och de olika yrken kan kräva Olika kvalifikationer, t.ex en diskare på en restaurang som ligger på ett hotell behöver kanske ingen som helst formell utbildning och Hotell-direktör har oftast längre eftrgymnasial utbildning. Just EXAMEN från ett gymnasieprogram (i ditt fall Hotell-turism) kanske "i sig" inte ger så mycket... Examen från gymnasiet skulle du behöva om du vill gå vidareutbildning, t.ex på en yrkeshögskola eller på högskola/universitet; men om du inte vill läsa så mycket utan vill ha ett praktisk jobb snarast - sök t.ex sommarjobb som frukostvärd på ett hotell vilket kan bli inkörsport för dig till jobben inom hotell-branschen.
      Allmänt om Sommarjobb - var god se Framtid.se/sommarjobbare

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om jag förstår dig rätt, vill du få jobb så fort som möjligt - inom "Hotell-och-Konferens"; stämmer det?
    Problemet är att yrken i Sverige inom "hotell, konferens och turism" är icke-reglerade. Det finns inga strikta regler på vilken utbildning man måste ha.
    Varje arbetsgivare får bestämma själv vem som får jobben.
    Det är därför omöjligt att svara på din fråga, tyvärr.

    Ju mer du kan, desto lättare bör det bli att få ett jobb (tycker man men ibland är det också tur/otur som avgör och hur motiverad du är samt vilka kontakter du har). Många gånger får man jobbet på sin praktikplats eller via sin praktikplats.

    Om yrken inom Hotell - var god se info framtid.se/yrke/hotellyrken OBS! avsnitt UTBILDNING på icke-reglerade yrken är bara "rekommendationer" eller vad vi av erfarenhet vet om vilka utbildningar som ofta brukar leda till anställning.
    ****************************
    Om du undrar om hur många kurser/poäng du behöver får att få ut EXAMENSBEVIS från komvux, då är det 2400 betygsatta poäng; av de 100 poäng Gymnasiearbete; det finns vissa obligatoriska kurser, men många kurser är valbara. Vill du att examensbeviset ska ge dig behörighet till högskola, så måste även godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6 ingå. Det går att ha några (få) kurser med F betyg in i examensbeviset.
    Man läser som regel 3 år på heltid (sex terminer) för att få ut Examensbevis.
    Att man har examensbevis garanterar inte att man får jobb, dock. ... tyvärr.

    • Milla : Du ställer viktiga frågor men som också är mycket svåra att ge svar på. Ibland känns livet orättvist och också faktiskt Är Orättvist också, tyvärr! De konkreta råd jag vill ge dig nu är: be att få träffa Kuratorn; försök lära dig så mycket Svenska du kan & ta vilket jobb som helst (kanske som extrajobb) för att både träna svenska och få mer erfarenhet av arbetsmarknaden och sist: fundera på om du vill/kan starta eget företag.... och Lycka till!!!
    • Julia :

      Allmän info om Extrajobb och om yrket "egenföretagare" var god se: yrke/extrajobbare och framtid.se/yrke/entreprenör-egenföretagare