Sayed
    Är det max poäng som man kan ha i sitt examensbevis är det 2300 eller utan GA eller kan man ha mer poäng

    Eftersom jag vill göra en prövning som jag vet jag kommer få bra poäng, men tyvärr fick jag höra man kan inte läsa mer, är det sant

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,
    det finns maximalt Meritvärde som man kan ha och det är 22,5. Detta pga max antal meritpoäng är 2,5 och det högsta jämförelsetalet som man kan ha är 20.0 /det får man om man har alla A betyg i alla kurser i sitt examensbevis - alla kurser som räknas in/.
    Vilka kurser som räknas in?
    jo, alla "vanliga kurser" som inte är U-kurser... + av U-kurser räknas in Alla kurser som krävs för särskild behörighet (till just den utbildningen som man söker just då) eller de som ger meritpoäng. Det finns ingen begränsning i antal poäng som kan räknas in.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Men när jag ville göra en prövning som gjorde att jag skulle få totalt poäng på min gymnasietexamen 2400 min syv sa jag får inte ha mer än 2400 poäng i min examen vilket hon räknade med gymnasiearbete med
    • Peter : Det är som regel så att när en studerande uppnår kraven för Examensbevis, får den studerande ut sitt examensbevis. Skolans uppdrag är inte att se till att den studerande får högt meritvärde; skolan uppdrag är att den studerande blir BEHÖRIG till vidarestudier. Sedan om hen kommer eller inte kommer in på en vidareutbildning, är en helt annan fråga. Å andra sidan, ser jag inte - hur SYV på komvux kan förbjuda dig att göra en prövning; eller många prövningar. Du kan ju anmäla dig till prövningar i andra kommuner; du behöver inte uppvisa några betyg för att kunna göra prövningar. Sedan när du redan har betyg från prövningar, då har du betygen. Jag förstår inte riktigt hus förbud mot att göra prövningar skulle - i praktiken - gå till.
    • Peter : Du får gärna visa våra svar till syv på din komvux. Har hen några synpunketer, får hen gärna höra av sig till oss.
    • : Ditt examen arbete får max vara 2400 poäng, men jag vill gärna läsa en annan kurs, då min fråga är kan man ha mer än 2400 poäng på sitt examenbevis
    • : Det är jätte viktigt, eftersom sista anmälningsdag är imorgon, jag blir tacksam om jag får svar ikäll
    • Anna : Vad menar du med "examen arbete" - är det Gymnasiearbete du menar? Då är det en obligatorisk kurs på 100 poäng. Om du menar examensbevis - då stämmer det att på komvux räcker det med 2400 poäng. Man vinner, som regel, ingenting genom att ha fler poäng i sitt examensbevis än de obligatoriska 2400 poäng. Om din komvux inte vill "fixa och trixa" får få upp ditt meritvärde, då kan de gott vägra göra det. Examensbevis från komvux bör så mycket som möjligt påminna om examensbeviset från gymnasiet /med ett Undantag/ - Idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    • : vad menar du med undantag, menar du om komvux vill så går det man läser mer än 2400 ?
    Läs alla kommentarer