Sigrid
    Hej! Jag är 18 år och studerar mitt sista år på hotell och turismprogrammet vilket innebär att jag har väldigt mycket praktik just nu. Just nu ska jag under 10 veckor ha praktik inom 100-poängskurserna "servering 1" samt "arrangemang" i fjällen. Jag undrar hur mycket praktik jag max ska ha i veckan? Gäller 40 h/vecka trots att jag är här i tio veckor där jag "bara" gör två kurser på 100 poäng? Jag har dessutom redan börjat med min serveringkurs och gjort ca 70 h på den.
    Jag fick nämligen mitt schema idag och ser att jag jobbar lite över 40 h/vecka.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det ska inte vara mer än 40 Tim per vecka; se om du räknar in raster också, vilket man inte ska göra.

    Jag tvivlar på att din skola har lagt in för mycket praktik; om du frågar på skolan så tror jag du får en förklaring som du kan förstå och acceptera.

    100 poängs-kurs läser man på heltid på fem veckor, dvs det är 200 timmars insats per 100p.-kurs.

    Om du har fler praktik timmar än andra elever på samma utbildning - i så fall skulle jag absolut råda dig att undersöka saken men om alla i din klass har samma antal timmar, då har jag mycket svårt att tro att du/ni kan få igenom en förändring. Men fråga din klasslärare eller lärare i de kurser som din fråga gäller. Kan de inte förklara för dig, prata med syv på din skola; men ytterst är det rektor som är ansvarig.

    Studie- och yrkesvägledare