Semhar
    Hej.
    Jag har 15.63 i merit och behöver minst 15.90 för att komma in i min drömutbildning. Jag har full pott i meritpoäng. Hur många kurser och hur mycket behöver jag höja genom prövningar för att komma upp i det? Jag har några ämnen i E som jag tänkt höja. Men hur många måste det va ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Semhar,
    om vi tar endast 100 poängskurser, som t.ex alla gymnasiala mattekurser, språkkurser och de flesta andra kurser, som exempelvis Samhällskunskap 1b, historia 1b och naturkunskap 1b - då ger ändring från E till D i en sådan kurs - höjning på ca 0.1.
    Därför behöver du antingen höja från E till B i en 100poängskurs eller höja från E till D i 3 stycken 100poängskurser, eller från C till B eller från B till A.
    Höjning från F till E i en 100p-kurs ger ca + 0.4.

    Höjning i större kurser som ex. Fysik 1a (som är en kurs á 150 p) ger 50% större höjning.

    Vänligen
    ANNA

    • Milla : Ja, det stämmer men tänk på att du med det högre meritvärde kommer prövas i BII urvalsgruppen. I BI prövas du med det lägre meritvärde .