Bastian

    Jag har F i totalt 450 poäng från Gymnasiet och vill plugga på universitet till hösten, om jag läser upp 200 poäng är jag behörig för att läsa på universitet då? Ska söka in med högeskoleprovet om det spelar någon roll

    • Anonymous : Jag är ingen behörig SYV men jag har för mig att du kan få ut högskoleförberedande examen med 250p F som max. Jag skulle helst dock inte rekommendera att ’låsa in’ F betygen eftersom du har betygen för all framtid. HP-resultatet räknas bara i fem år.
    • Julia : max 250 F-poäng kan man ha i examensbeviset från Gymnasiet. Från exam.bevis från Komvux är det max 150 F-poäng som man kan ha.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du måste få ut examensbevis från komvux. du måste göra planering mot examensbevis med SYV på komvux. Mikaels kommentar stämmer i den delen att man kan ha några F betyg i examensbeviset. I exam.beivet från komvux kan man ha max 150 F-poäng.

    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om du inte vill eller kan läsa mot examn.bevis på komvux, finns det 2 andra alternativ: allmänna kurser på folkhögskolorna eller jobba i minst 3 år på minst halvtid - och bli på så sätt behörig på Reell kompetens/en annan väg.

    • : Men är det inte så att ett examensbevis från komvux ligger på 2400 poäng medans ett examensbevis från gymnasiet ligger på 2500 poäng?
    • Julia : Ja, det stämmer. Betyget i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från komvux.