Hej Hanna,

    är 14,63 ditt Jämförelsetal eller ditt Meritvärde innan du fick betyg i eng.7?
    Jag antar att du inte sedan innan redan haft max i merit, som är 2,5... för att man kan inte få fler än 2,5 meritpoäng.
    Om du sedan innan ej haft max i merit, får du + 1.0 i merit (eller + 0.5 i merit, om du sedan innan haft 2.0 i merit).
    Betyget i eng 7 räknas även in i ditt jämförelsetal.
    C betyget är lika med 15.0... och du har, sedan innan lite lägre, därför blir det en liten höjning även där.
    Det kan alltså mycket väl bli så att din totala höjning blir på minst + 1.1 men för att ge ett exakt svar måste man veta:

    om 14,63 är ditt Meritvärde eller Jämförelsetal
    och
    om du sedan innan redan haft några meritpoäng - exakt hur många. Läs gärna info på Gymnasieguiden.se/merit

    • : Gick in och kollade men tycker det är så komplicerat haha. Jag har ma2b, tyska4 och eng7 men eftersom ma2b är särskild behörighet till programmet jag vill läsa så räknas den inte som meritpoäng som jag förstått det.
    • : Jag tror det är mitt meritvärde, det är den siffran som står när jag sökt någon utbildning iaf
    • Julia : Om ditt tidigare Meritvärde var 14,63 och av det var 1,5 meritpoäng (för tyska 3 och 4), då var ditt jämförelsetal 13,13 - nu, när du fick C betyg i eng7, borde du få 1,0 i merit och pga C betyg är högre än ditt tidigare jämförelsetal, bör ditt Jmf-tal höjas med ca 0,05 och då blir det totala höjningen 1,05 och då bör ditt nya Meritvärde bli 15,68.