Leo
    jag har många gymnasieval så jag gör mycket forskande till varje gymnasium. Jag börjar alltid sluta upp i Gymnasium.se där jag får se recensioner av gymnasium som alla säger att den är extremt dålig. Hur mycket borde jag tro på dem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leo; det är väldigt svårt att svara på din fråga.
    När man säger eller skriver "en dålig skola" - vad jämför man med?Har samma elev läst även på andra gymnasieskolor? Om inte - hur vet hen att andra skolor är bättre?
    Sedan tänker jag också på att de som är nöjda med skolan kanske inte tänker på att gå in på "omdömessajter" och skriva recensioner, utan det är de som är missnöjda som gör det i mycket större grad.
    Och ännu en "sak" är att situationen på skolan kan förändras ganska mycket ganska snabbt: lärare och rektorn kanske inte är desamma nästa år som i år eller som jobbade på skolan förra året... Alltså, jätte-jättesvårt att svara på din fråga: det eleverna tycker om skolorna är viktigt men om du kommer att tycka samma saker som de andra eleverna eller om du kommer att ha en annan åsikt om samma skola - kan inte jag säga någonting om...  Tycker det är bra att du försöker skaffa dig en egen uppfattning, t.ex kan du försöka boka "skuggning":  att vara elev för en dag.