Jeanette
    Hej!
    Min dotter går naturbruk. Efter ett år på gymnasiet fick hon diagnosen EDS. Hon har mycket ont i kroppen och blir väldigt trött, även kognitivt nedsatt. På våren i tvåan fick hon en individuell studieplan och allt var frid och fröjd. Hon skulle plocka ihop så mycket kurser på naturbruksskolan hon hann och sen läsa det som fattades till en gymnasieexamen på komvux. Jag kollade särskilt med syven att vi fattat rätt: det gick att plocka ihop en gymnasieexamen av vilka kurser som helst bara totalpoängen var rätt. Ett år senare, när vi tog kontakt med komvux för att planera hösten, fick vi kallduschen att så gick ju inte alls att göra. Dessutom får nittonåringar inte CSN för komvux, de ska läsa ett fjärde år istället. Efter nya möten skulle hon i egen takt få komplettera praktik och gymnasiearbete på naturbruksskolan under hösten, och därefter läsa teoretiska kurser på komvux under våren. (Det hela kompliceras av hemkommunens Vårgårda snålhet, de vill inte betala för ett helt fjärde år utan ska ta "hem" henne till sitt komvux för att läsa de teoretiska kurserna).

    Nu har hon praktiserat 4 timmar två dagar i veckan hela hösten, det är hennes kapacitet och det har hon klarat de flesta veckorna. Idag har hennes lärare och syv sagt att för att få godkänt på gymnasiearbetet måste hon vara på sin praktik fem hela dagar i en och samma vecka. Det är omöjligt för henne. Ska de kunna lägga krokben nu efter tre och ett halvt år på gymnasiet så hon ändå inte får någon gymnasieexamen? Vad gäller för den som är sjuk och vad gäller för den som har fått en individuellt anpassad studieplan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Jeanette!

    Det är oerhört tråkigt att det blev så här för din dotter.

    Jag säger dock på en gång att det inte är detaljerad beskrivet i de Styrdokumenten exakt Hur skolan måste anpassa, utan det står att det är "skolans ansvar" att anpassa undervisning enligt elevens speciella behov, om eleven har speciella behov. På varje skola är det Rektor som är ytterst ansvarig.

    Att en SYV på gymnasiet gav felaktig information tror jag beror på okunskap, inte på elakhet eller för att hen vill "luras". Det är så här att det har skett en stor förändring i gymnasiesystemet som påverkade både gymnasieskola och Komvux. De nya reglerna på Komvux infördes 2012 men de som påbörjade läsa innan dess, fick gå enligt "övergångsreglerna" - men innan 2012 så var det rätt fritt att plocka ihop till ett Slutbetyg på Komvux. Nu är det Examensbevis och inte ett Slutbetyg även på komvux, men det är fortfarande möjligt att få Slutbetyg på komvux fram till årsskiftet 2016-17 men efter 1jan2017 är det endast Examensbevis som gäller även på komvux.

    Det har, som sagt, skett stora förändringar. Det är på "sina ställen" rätt så krångligt. Vill man veta reglerna på komvux, är det bäst att prata med SYV på Komvux, och inte på gymnasiet. En och samma person kan inte veta alla regler i detalj, som gäller i olika skolformer, och speciellt när det sker ständiga förändringar. Vissa Undantag kan göras, som rektor kan beviilja. Men jag tycker att i fall jag, som SYV, är osäker, så dubbelkollar jag eller hänvisar till den som jag vet - vet. Jag kan inte annat än att beklaga att du och din dotter fick felaktig information.

    Du kan ringa till skolverkets Upplyssningsjänst som brukar (med vissa undantag) ha tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 samt 13.00-15.00. Skolverkets upplyssningstjänst kan ge dig exakta hänvisningar till "paragrafer" där det står vad skolans ansvar i frågan om anpassad undervisning ligger.

    Vidare förklarar Skolverket att i fall man tycker skolan gjorde fel, har man rätt att anmäla det till Skolinspektionen. Det kan du och din dotter göra, anmäla till Skolinspektionen.

    Men oavsett vem som gjorde fel, kan ingen av oss gå tillbaka i tiden och göra ngt. som borde ha gjorts i då-tiden. Nu måste vi prata om det som vi kan göra imorgon och i framtiden.

    Mitt råd är att du ber om ett personligt möte med rektor, berättar allt som hände, visar upp dotterns Läkarintyg. Vidare påtalar du om att du överväger att anmäla skolans agerande till Skolinspektionen och frågar vad skola kan göra nu för att "rätta till" så långt det går - ang. det som har hänt.

    Det är vad jag hoppas kommer att hjälpa!

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL

    ANNA

    Hej igen,

    Bra att det akuta har löst sig! :)

    Ang. ekonomisk ersättning - se info om Aktivitetsersättning på FK´ hemsida>> - om man har funktinsnedsättning då är det, om jag har förstått det rätt från 19 års åldern som man kan få den, och det är betydligt mer än Studiemedel, och definitigt mycket mer än Studiehjälp som elever på gymnasiet får från CSN.

    Jag kan inte lova att din dotter uppfyller alla kraven och kan få Aktivitetsersättning från Försäkringskassan, men jag tycker du bör ta del av info (länk ovan) och kontakta försäkringskassan. På skolorna är det oftast Kuratorer men ibland också SYV och/eller Rektorer som är bäst "insatta" i hur man söker aktivitetsersättning hos FK.

    Om din dotter får Aktivitetsersättning som man kan få för studier, praktik eller annan sysselsättning, då kan hon samtidigt inte ha Studiemedel eller Studiehjälp - om jag förstod det rätt i alla fall. Men eftersom Aktivitetsersättning är betydligt högre summa per månad, då väljer man, om man kan, just Aktivitetsersättning (det skuIIe i alla fall jag göra :).

    Ang. SGI eller A-kassa - så kan man faktiskt få SGI som studerande>> och man kan också gå med i Alfa-kassa>> som har "mildare villkor" än A-kassa men de ställer kravet att man "någon gång ha arbetat i Sverige", precis som du skriver i din kommentar - hur ska man komma med "på tåget" om man inte kan få börja arbeta?

    Tips: hör med Arbetsförmedlingen om de kan hjälpa till med subventionerad anställning /t.ex med Lönebidrag/ - det blir på så sätt billigare för arbetsgivare att anställa och det kan bli "ingångsport" till jobbet. En annan möjlighet är Yrkesintroduktionsanställning>> - för unga från 15 år utan arbetslivserfarenhet.

    • : Tack så mycket för svaret! Efter en vända till rektor har det akuta löst sig. Det står ingenstans att gymnasiearbete ska göras på en vecka, däremot står det på hennes åtgärdsprogram att det ska delas upp på flera veckor. Hoppas på någon slags vettig övergång till annan gymnasieskola till vårterminen och att det finns kurser för henne att läsa till våren. Vad händer sedan, om hon fortfarande inte hunnit med alla kurser? Får hon csn för att läsa på komvux efter fyra år på gymnasiet? Hörde om en kille med funktionshinder som inte får ett öre. Är det något vi ska tänka på, kontakt med någon myndighet? Förstår inte alls hur det kan gå till att hålla sig "på banan" när man aldrig får chansen att jobba in ett SGI eller A-kassa. Hon tänker sig att kanske kunna läsa till fritidsledare vid folkhögskola eller socionom vid högskola, men först ett komplett gymnaisum, allmän behörighet har varit tanken ända från start.
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    • Anna : Jag har nu gjort två "utökningar" av mitt tidigare svar - se ovan. Hör av dig igen om nya frågor dyker upp! Lycka till!