Amjad
    Hej,

    Kan man höja sitt meritvärde genom att läsa Eng7? Alltså den är inte i kraven för att komma in i programmet.
    Behöver man få ett högt betyg för att höja meritvärdet eller räcker det med E?
    Och vad händer om man klarar inte kursen?

    Med vänliga hälsningar
    Amjad

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Om du är behörig till den högskoleutbildning du vill söka och nu vill läsa eng7 så kan det i vissa fall ge dig en fördel genom att du kan få meritpoäng för godkänt betyg i den kursen.

    F betyg kommer inte påverka alls, men godkänt betyg är det fördelaktigt att få och inte minst med tanken på att det är i alla yrken bra att kunna mer engelska!

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Perfekt! Tack så mycket :)
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!;)
    • : Hej Mila, Jag skulle fråga om det e samma sak om man läser ett annat språk, Franska t.ex. Ska den höja meritvärdet också eller?
    • Anna : Kurser Franska 3 och 4 /och om Franska 3 krävs för särskild behörighet till just "din högskoleutbildning", vilket är ganska ovanligt/ - Franska 4 och 5 - ger meritpoäng, om man får godkända betyg i de kurser. En sammanställning om meritpoäng finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • : Jaha, tack ^^
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer