Iris
    Hej!
    Jag har valt mitt preliminära val och mina poäng är 307.5. Södra Latin hade förra året gränsen 325 och har nu på de preliminära valen 300. Höjs betygen så pass mycket eller är det folk som har det som andra val, med högre betyg, som kommer in? Min fråga är alltså, är det stor chans för mig att komma in?
    Hur mycket brukar betygen höjas under sista terminen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I genomsnitt brukar betygen höjas med 10 betygspoäng, men hur det blir i detta fallet vet ingen ... Det du kan göra är endast att försöka få så höga betyg du kan i slutet av maj plus att öka antal alternativ i ditt gymnasieval under omval.

    Studie- och yrkesvägledare