Matilda
    Hej!
    Jag undrar hur många poäng man max får lägga till i individuellt val? Förstår ni hur jag menar? Och om jag vill lägga till extra matte, t.ex. 1b och 2b, kan jag då hoppa över 1b och gå direkt på 2b, eller går de ihop i varandra?

    Är t.ex. matte som individuell kurs en kurs, matematik, eller är varje (2b, 3, 4 etc) egna kurser som "tar" poäng?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Matte 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram. På många program är även matte 2 obligatoriskt att läsa.

    Vilket program vill du gå?

    Om du går på ett yrkesprogram, då läser du matte 1a som obligatorisk kurs. Sedan kan du läsa matte 2a. Ofta kan matte 2 läsas som Programfördjupning men det beror på vilket program du går.

    Individuellt val är det alltid 200 poäng = med två mattekurser, t.ex matte 2a och matte 3b.

    Individuella val är det sammanlagt 200 poäng, som ofta fördelas på åk2-100 poäng och åk3-100 poäng.

    ang. Extra år så är det ett undantag och beviljas vid särskilda omständigheter som långvarig sjukdom eller svåra inlärningssvårigheter eller om man är elitidrottare. De allra flesta läser tre år på gymnasiet och i fall de behöver komplettera, söker till komvux. Plats på komvux kan ej garanteras. Därför är det bra att försöka få med sig allt man behöver inom tre år på gymnasiet.

    • : Eftersom att jag, till skillnad från mina föräldrar, anser att gymnasievalet är ett val då man verkligen ska gå på (om man inte redan vet exakt vad man vill bli och det kommer stå fast hela livet) vad man tycker är roligt och har för intressen (självklart med mycket eftertanke ändå), har jag funderat på om jag vill gå en estetisk linje med musikalprofil som finns här i Lund. Jag är mycket intresserad av de teoretiska ämnena också. Både av den anledningen och för att ha en lite mer ordentlig bas att stå på än vad jag fått med bara de inkluderade teoretiska kurserna, vill jag i individuellt val välja till så mycket sådant som möjligt. Och förresten, här kommer två frågor till: 1. Väljer man nya individuella val varje år? 2. Är det "extra året" man kan gå efter gymnasiet för att komplettera, jobba upp betyg etc. samma sak som komvux?
    • Mikael : Jag har nu utökat mitt svar och försökte besvära det som du undrar över i din kommentar.
    • : Så 200 poäng som fördelas över två-tre år alltså? Ok. Nu frågar jag väldigt mycket, men vad står bokstäverna för i matte 1b och 2a?
    • Mikael : Det finns tre spår i gymnasiematte. På humanistiska prigrammet läser man medelsvåra B-spåret. Om du vill läsa mer än matte 1 på HU läser du matte 2b och sen 3b.
    • Mikael : A-spår i matte läses på yrkesprogram ; C-spår läses på natur-&oteknisk; B-spår läses på de övriga program.
    Läs alla kommentarer