Stefan
    Hej jag heter Stefan och är väldigt rädd om jag kommer in på mitt gymnasieval jag har tänkt och börja på ybc där den preliminär antagningen ligger på 227,5 och medianen 243.5. nu är det så att jag gick ut med 242.5 och är väldigt rädd om jag kommer in, min fråga är då hur mycket en skola kan ökas som max från den preliminära?

    Jag undrar också så att om man man har över antagning på skolan betyder det då att man har kommit in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,

    att du är orolig för hur det går med ditt gymnasieval, kan jag mycket väl förstå! :)

    Vet inte om det är någon tröst, men tänk på att det är i princip alla som slutar grundskola som är i samma situation (förutom möjlighen de mellan 0.2-0.3 % som har högsta betyg och kan "välja och vraka" och är säkra på att de kommer in överallt) - men alla de andra är också oroliga och är i samma situation som du är... väntar på Antagningsbesked, hoppas och håller tummarna!

    Är det den här skolan>> som du vill komma in på? Den erbjuder mer än en utbildning och antagningsgräns blir med stor sannolikhet Olika till olika utbildningar på samma skola (i annat fall är det "ren slump" om antagningsgräns blir samma till olika utbildningar på samma skola).

    Du vet säkert att i Stockholms län blir

    Fram tills dess går det tyvärr inte säga någonting definitivt.

    Jag vet inte om det är någon sort tröst, men jag kan bara förklara varför det inte går att säga ngt. innan det Slutgiltiga antagningen är klar...

    1. antal utbildningsplatser kan förändras

    2. behöriga sökande från andra delar av Sverige kan flytta med sina familjer (t.ex om föräldrarna får jobb i Stockholm) och i fall de folkbokför sig i Stockholm, deltar de på samma villkor om "gamla" elever - och hur många de är och vilka betyg de har, vet vi inte...

    3. någon elev som kom in (eller inte kom in) i den preliminära antagningen kanske får nu, idag, ett godkänt betyg i det ämne som fattades... eller tvärtom, förlorar det tidigare godkända betyget, och blir med det Obehörig - och du kan i så fall kanske få "hans plats"...

    Du behöver ju bara "en liten plats"... och det räcker att en person tackar Nej till sitt val - t.ex pga familjen ska flytta långt bort från Stockholm... eller att man var behörig innan, men nu inte får det där "sista betyget" och blir obehörig - ... det är många samverkande faktorer och vissa handlar om ren slump.

    Om du är Behörig till det alternativet som du har som ditt första, kommer du i värsta fall ställas i Reserv. Det innebär att du kommer stå i reserv och vänta på att någon som blev Antagen, tackar Nej till sin plats.

    Det enda vi nu kan göra är att Hålla tummarna och det lovar vi att göra!!! LYCKA TILL!

    Julia Syv

    P.S: hör gärna av dig och berätta hur det går sen.