Ozji
    Hejsan, jag går tvåan just nu och läser distans p.g.a. Coronaviruset. Jag har sänkt mig väldigt mycket efter vi har gått över till distans och jag är rädd att mina poäng kommer inte räcka till högskolan. Hur mycket kan jag höja mig i trean? Alla lärare säger ” det är många som sänker sig i tvåan sen höjer sig igen i trean”. Tror ni att det kommer sänka intagningspoängen för högskolan med tanke på att det var inte vi som valde distans och det har påverkat oss väldigt negativt? Kommer det bli ett måste för mig att gå till komvux? Snittbetygen från ettan är på 14,41.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det du kan göra och det jag råder dig att göra:
    är att du gör ditt absolut bästa i varje kurs du läser. Covid-19 påverkade väldigt många människor och du är absolut inte ensam om att läsa på distans, ofrivilligt.
    Du får till våren nästa år se hur det går och om du kanske skulle kunna få förlängd studiegång och läsa på gymnasiet under längre tid - alltså ett extra läsår. Jag kan inte lova att det blir så, man kanske - om du har tur.
    Om du känner att du behöver läsa på komvux efter gymnasiet - ta på förhand reda på när ansökningsperioden till komvux kommer ligga under våren 2021 (i den kommunen där du är folkbokförd). Det finns ännu ett alternativ: allmän kurs på en folkhögskola.
    Vilket yrke siktar du på? Vissa yrken kan man få jobb utan att gå ngn eftergymnasial utbildning. På www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.
    Vänligen

    Julia