Elev
    Jag läser nu Svenska 3 och är snart färdig med kursen. Jag har fått A på uppgifter som vi har gjort , endast två PM fick jag F samt alla mina klasskamrater fick de också F på PM. I nationella proven i Svenska 3 fick vi alla i klassen betyg F på skrivdelen och jag fick B i muntlig delen. När vi pratat med lärare om betyg sa hon till alla att betyg F i nationella prov innebär inte att man kan fick F och de kan få bra betyg i slutet av kursen. Men hon sa till mig att jag kan inte klara kursen och måste läsa om kursen . min fråga är varför hon bedöma mina kunskaper utifrån nationella prov medan jag har fått bra betyg under kursen? och varför ska hon hjälpa mina klasskamrater för att få gödkänt på kursen även de fick också F i nationella prov.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag förstår att du är fundersam; att det känns inte rätt för dig, men vi här på Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa dig just med den frågan.

    Att sätta betyg är lärarens uppgift. Studie- och yrkesvägledre har inte den utbildningen och den kompetensen.

    Om du tycker att läraren inte gör sitt jobb på rätt sätt, tycker jag du bör i första hand säga det till läraren och i andra hand till rektor på den skola där du läser. Något annat råd kan inte jag ge dig.

    Allmän fundering/förklaring: det nationella provet är samma för alla elever som läser samma kurs över hela landet; genom att rätta till det nationella provet kan läraren jämföra elevens kunskaper mot andra elevers kunskaper /i hela landet/. Det är också de kunskaper som den studerande har mot slutet av kursen som är viktigaste. Tänk så här: om du kunde någonting i början av kursen, men sedan har glömt det. Har du i så fall bestående kunskaper som du tar med dig vidare till andra studier och till arbetslivet? Om du har kunnat ngt, men sedan har glömt, alltså? :(

    Ännu en fundering: med godkänt betyg i svenska 3 kommer du att ha behörighet (vad det gäller svenska språket) läsa på högskola/universitet med undervisningsspråk Svenska. Om dina kunskaper i svenska är "något bristfälliga" blir det mycket svårt för dig att ta till dig kunskaper i kurser på högskolenivå. Det är i så fall bättre att läsa om kursen och skaffa sig bättre, mer solida, stabila och djupa kunskaper. Det är vad jag tycker, men vad det gäller ditt betyg spelar det ingen som helst roll - vad jag tycker.

    Det är din lärare som sätter betyg. Du kan klaga till rektor. Om du sedan tycker att du inte heller fick bra svar från rektor, kan du anmäla din skola till Skolinspektionen>>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA