Hejsan,

    menar du så att du inte blir avstängd från utbildningen eller menar du så att du ska fortsätta få studiemedel från CSN?

    Jag tycker det finns flera olika aspekter i din fråga. Jag vet givetvis inte vad du menar annat, än det som jag kan utläsa av din fråga... Jag vet inte heller om du tar studiemedel från CSN eller inte.
    Jag vet inte vilken utbildning du går och vad är dina framtida yrkesplaner.
    ***
    Jag ser 3 olika "synvinklar":
    1. studieekonomi - om man är beroende av studiemedel, då är det CSN som bestämmer. De vill helst att man ska vara godkänd i alla kurser man läser, men kan acceptera "viss" eftersläppning. Det är ofta så att man - så länge man är inskriven på utbildningen - får fortsätta "kvittera ut" studiemedel så länge som studiemedel redan är beviljad (max under det här läsåret). Sedan vid nästa ansökan kan CSN göra avslag och ej bevilja studiemedel för nästa läsår om man har får få godkända poäng från föregående året.
    2. möjlighet att fortsätta på programmet - här tänker jag att den "akademiska friheten" (varje högskola/universitet har mycket själva att säga till om "väldigt mycket") - och det kan mycket väl vara så att lokala bestämmelser finns på just ditt program; bäst är det att prata med utbildningsansvariga på just din utbildning.
    3. yrkesutövning i framtiden - för att kunna få examen, få jobb och sedan klara av jobbet bör man helst vara godkänd på allt man läser inom sin utbildning. Det tror jag du själv också har tänkt på.

    Det kan givetvis finnas omständigheter när man tillfälligt inte kunnat prestera "på topp", t.ex om man varit sjuk under längre tid eller om det händer ngt. "speciellt"... och då kan man inkomma med intyg och förklaringar och kanske få fram "särskilda lösningar", kanske ta ett "sabbatsår" (be om anstånd med bibehållen studieplats, t.ex) - sen kan man återvända till utbildningen när man kan läsa med "full kapacitet" igen.

    Om man inte blir godkänd på någon kurs inom programmet kan det i vissa fall tyda på att det kanske är "fel utbildning" som man kom in på; det kanske är så att man inte är tillräckligt motiverad att klara av just den här utbildningen. Då är det KANSKE så att man kan byta; söka till en annan utbildning där man kommer att trivas bättre.
    Som sagt, jag vet inte alls vem du är, vad som händer eller varför du ställer frågan. Det kan också vara så att du frågar för någon annans räkning...? :)

    Hej Igen, jag har nu pratat med en sakkunnig från UKÄ

    som har förklarat att några sådana allmänna regler (i procent eller antal godkända kurser) ej kan finnas, pga Programmen är väldigt olika till sitt innehåll. Ex. kan man inom kandidatexamen i ekonomi läsa Företagseekonomi under en termin och något annat ämne under nästa termin - och i så fall bygger inte kurser i termin 2 på kurser i termin 1... jämför med Läkarprogrammet, där man ej ska kunna ta ut läkarexamen utan att få godkänt i alla kurser... så det finna olika typer av program).
    De reglerna som finns säger att i fall det finns "särskilda förkunskaper" inför kurser i termin 2, 3 och så vidare - t.ex att det står att "för att få tillträde till kursen måste man ha ... de och de kunskaper" som kan vara godkänt betyg i någon kurs som gick under termin 1 - då blir man inte behörig till just den kursen utan godkänt i en "underliggande" kurs.

    • Anna : Jag har även utökat mitt svar 2 ggr. nu! :)
    • Anna : Dock kan vi inte ge svar i procent eller antal godkända kurser... :( utan jag kan t.ex berätta om min erfarenhet när jag läste till SYV, på SYV-programmet för några år sedan. Då hade vi en studerande som "hängde på en lös tråd"... dvs hen klarade av uppgifter och tentor på tredje omprov och handledare på praktiken "klagade" jättemycket. Utbildningsansvariga har pratat med personen i fråga, dvs den studerande som inte riktigt hängde med flera ggr för att "avråda" från att fortsätta, men hen insisterade och stannade på utbildningen. Hen fick till slut, efter många "om och men..." sin examen. Men så vitt jag vet inte fick ngt. jobb som SYV... för att hen verkligen inte passade in i det yrket, vilket de utbildningsansvariga försökte påtala vid flera tillfällen, men hen lyssnade inte - och eftersom hen ändå (med mycket möda och många försök) fick ut sin examen, så är hen "behörig SYV" men utan jobb. Så vitt jag vet fick hen ej ngt. jobb - utan är pö-om-pö arbetslös, deltar i några projekt... var föräldraledig ett tag osv. dvs använder inte sin examen. Så kan det gå. Men missförstå mig rätt nu... :) - jag vet inte alls hur din situation ser ut. Jag berättar vara hur det EV KAN GÅ om man inte lyssnar på de "signaler" som kan finnas rätt så tidigt... t.ex om man ej blir godkänd på någon kurs kAN DET EVENTUELLT vara tecken på att man KANSKE valde fel utbildning. :(
    • Anna : Ska ställa din fråga till en sakkunnig från Universitets- och högskolerådet. Återkommer med svar från den sakkunnige.
    • Anna : Tänker så här: om du gör ditt bästa i varje uppgift du gör och i varje kurs du läser, då kan du inte göra mer! Och då spelar det ingen roll vad bestämmelserna säger. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa!? :)
    • Anna : Att planera att "missa" vissa kurser - även om tanken är att satsa extra på andra kurser - tror jag inte på. Sådana planer brukar inte leda till bra resultat. Man kan missa för mycket. Det är också så att det sedan är svårt att "ta igen" det man missade... Därför är mitt förslag att du gör ditt bästa i allt du läser. Då vet du att du gjort precis så mycket du kunde ha gjort; och då måste du vara nöjd. Sedan, om det blir att du ändå blir avstängd från utbildningen, då var det "inte meningen" att du skulle gå just den utbildning.
    • Anna : Jag tycker du ställde en intressant allmän fråga och jag ska försöka få svar och åtekommer! du kan själv ringa till studievägledningen på Mah - och ställa en allmän fråga - vad som gäller just på Mah... du behöver inte uppge vem du är, utan bara ställa en allmän fråga. Det ska bli intressant att veta vad man kan få för svar...:) Telefonnummer: 040-665 75 10 Telefontider: måndag och onsdag 9-11, tisdag och torsdag 14-16, fredag 10-12.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar, efte att ha pratat med en sakkunnig på UKÄ, http://www.uka.se/ - kika gärna på det.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer