Alexandra

    Hej! Jag har nu 18,85 med full merit och behöver läsa upp till 20,40. Hur många ämnen och hur många steg skulle det innefatta enligt mina betyg nedan?

    Kursnamn, betyg, kursstorlek

    Engelska 5 A 100
    Engelska 6 A 100
    Engelska 7 B 100
    Filosofi 1 B 50
    Geografi 1 A 100
    Geografi 2 A 100
    Gymnasiearbete E 100
    Historia 1b D 100
    Historia 2a A 100
    Historia 3 B 100
    Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering A 100
    Idrott och hälsa 1 C 100
    Matematik 1b E 100
    Matematik 2b F 100
    Tyska 3 C 100
    Tyska 4 C 100
    Naturkunskap 1b D 100
    Psykologi 1 A 50
    Religionskunskap B 50
    Religionskunskap 2 A 50
    Samhällskunskap 1b C 100
    Samhällskunskap 2 B 100
    Samhällskunskap 3 D 100
    Retorik A 100
    Svenska 1 B 100
    Svenska 2 A 100
    Svenska 3 B 100

    Stort tack!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du skriver att du har idag 18,85 med full merit och behöver läsa upp till 20,40.
    Om behöver alltså höja ditt jämförelsetal med 1,55 och om du behöver i så fall höja 15 hundrapoängs-kurser med ett steg + en 50 poängskurs i ett steg. Ett steg är då från E till D eller från D till C eller från C till B eller från B till A.
    I stället för att höja betygen i 15 hundrapoängskurser i ett steg kan du höja i fem 100p.kurser i 2 steg + i fem 100p.kurser i ett steg ... men eftersom man kan inte vara säker på var antagningsgräns kommer att gå nästa gång då den uppstår i konkurrensen och blir känd Efter det att antagningen är avslutad, då råder jag dig försöka höja så mycket du kan.* Jag ser att du har F i matte 2b; du kan läsa matte 2a eller göra prövning i matte 2a, som är lite lättare kurs och betyget i matte 2a kommer räknas in i ditt Jämförelsetal i stället för matte 2b; höjning från F till E i en 100p.kurs som matte 2 är - blir + 0.4; skulle du få D betyget i matte 2 (t.ex i matte 2a eller i 2b) - då blir höjningen + 0.5 och i fall du skulle få A betyget i matte 2 blir höjningen + 0.8 (mellan F och A betyget).

    Du kan börja med att försöka höja betyget i matematik 1; det är OK att få betyg i matte 1a och det kommer räknas in i stället för matte 1b. Det är lättare att få godkänt betyg i mattte 1a, än i 1b. Skulle du t.ex få C betyget i matte 1a, blir höjningen + 0.2 (eftersom idag har du E betyget). Och om du sedan får E betyget i matte 2a, får du ännu + 0.4 så sammanlagt blir det + 0.6.

    Lycka till°

    ANNA