Nils
    Hej. Jag fick nyligen ett mail av rektorn där det stog att jag kommer bli utskriven om jag inte kommer inte kommer till skolan eftersom att jag varit hemma så mycket. Min fråga är då, om jag nu börjar gå på skolan igen, hur länge måste jag gå för att få bort varningen? Är det 30 dagar i sträck man inte får vara borta eller är det totalt 30? Återställs varningen om jag går eller kommer den att ligga kvar? Måste jag gå absolut varje dag nu eller kommer jag riskera att bli utskriven om jag är borta någon dag bara? Tack i förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Varför går du inte till skolan som det är tänkt, dvs varje skoldag? Finns det ngn mening att vara inskriven om du ändå inte går till skolan?

    Med de frågorna ställda, går vi till de formella reglerna som, enl Skolverket säger att en gymnasieelev som var borta i en månad utan att ha visat upp sjukskrivningsintyg, bör avskrivas. Tolkningsföreträde är det ”huvudmannen” för skolan som har. Du kan också ringa till skolverkets Upplysningstjänst -08-52733200.

    • : Jag ska börja gå på skolan igen och det var därför jag ställde frågan om varningen försvinner eller inte.
    • Anna : Du kan inte göra så mycket åt det som redan har varit; framöver - gå till skolan varje skoldag och gör ditt bästa i varje kurs du läser. Om du är sjuk - sök vård och ta sjuksktivningsintyg som du visar på skolan. Om du inte är sjuk men inte vill läsa, sök jobb. Om du vill läsa - gå till skolan och läs, gör ditt bästa. Det är de råd vi kan ge. Lycka till!