Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Om du har eller kommer att ha Examensbevis (alltså "går" enligt de nya regler) då ger godkänt betyg i engelska 7 + 1.0 som Meritpooäng, men den totala höjningen kan bli mellan cirka + 0.6 och + 1.4 (detta beroende på vad ditt snittbetyget är, alltså ditt Jämförelsetal).

    Exempel:
    om du har alla E betyg i examensbeviset och med det har jämförelsetal på 10.0 och du får samma betyg i eng 7 som ditt jämförelsetal, alltså E då får du ditt meritvärde på 11.0, detta på att du endast får påslag + 1.0 och ditt jämförelsetal ändras inte;
    på samma sätt blir det om du har alla C betyg i ditt exam.bevis och du får C i Eng.7, då blir ditt jämförelsetal oförändrat, alltså 15.0 och så plussar man på 1.0 för eng7, så blir meritvärde 16.0;
    men
    om du t.ex har alla A betyg i ditt examensbevis och med det har jämföresetal på 20.0 men får endast E i eng7, då sänker det betyget ditt jämförelsetal till 19.6 men sedan plussar man på meritpoängen för eng7, så blir ditt meritvärde 20.6
    och
    om du har alla B betyg i ditt exam.bevis och med det har jämförelsetal på 17.5 men får A i eng7, så höjs ditt jämförelsetal med + 0.1 och sedan plussar man även 1.0 för eng7 (meritpoängen), så blir ditt nya meritvärde 18.6... alltså man räknar in betyget i eng 7 in i ditt jämförelsetal och ändringen i jämförelsetalet kan ligga plus-minus 0.4 men sedan plussar man på + 1.0 /meritpoängen/ så den totala höjningen blir som lägst + 0.6
    OBS! max antal meritpoäng är 2.5 och om du redan, genom andra kurser har t.ex 2.0 meritpoäng, då får du endast  + 0.5 för eng 7 för att "fylla upp" till max meritpoäng. Ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng, för att det är Max!

    • : Hejsan, Dagsläget har jag 17 i merit och har enbart 1,5 meritpoäng av hela 2,5. Just nu läser jag engelska 7 och min fråga är hur mycket kommer min totala merit bli ifall jag får ett C i kursen eller ett A?
    • Mikael : Får du A i eng 7, blir ditt meritvärde +o.2 högre än om du får C.
    • Mikael : Om du har 17.0 med 1.5 meritpoäng inräknat, är ditt snittbetyg 15.5 och det är lite högre än om du hade alla C betyg i alla kurser, därför får du vid C i eng 7 få det nya meritvärde på lite lägre än 18.0 och vid A i eng 7 - på lite lägre än 18.2.
    • : alltså ifall jag får c så kommer jag har 18 i merit? Och om ett A så blir det 18.2?
    • Milla :

      Lite-lite lägre, ca 17.95 respektive 18.15 - detta pga dina nuvarande betyg (snittet är inte 15 utan lite högre, 15.5 och därför ger ett nytt betyg C en liten sänkning av ditt nuvarande Jämförelsetal...och ett nytt betyg A ger inte exakt   Plus 0.2 utan lite mindre än så.

    • Milla : Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde utan det gör Antagning.se och vad du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela roll. Försök bara få så höga betyg du kan . Lycka till!
    Läs alla kommentarer