Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det är 80 betygspoäng som lägst; det har man om man har E betyg i svenska (eller svenska som andraspråk), engelska, matematik och i ännu fem andra valfria ämnen i sitt slutbetyg från grundskolan. Har man E (eller högre) betyg i sv, eng, matte och i ännu 5 andra valfria ämnen i slutbetyget från Grundskolan är man BEHÖRIG till gymnasiets yrkesprogram.
    För behörighet till gymnasiets högskoleförberedande program behöver man godkända betyg i minst 12 ämnen och det genererar minst 120 betygspoäng.
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Det går inte på förhand veta vart antagningsgräns hämnar i framtiden.

    Kika gärna på info på Gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      men om man har A och C på alla ämnen men t.ex. F på matte vad händer då?

    • Mikael : Då är man Behörig endast till IM, introduktionsprogrammen, inte till de Nationella programmen.
    • : okej och tack så mycket för ett snabbt svar
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer