Harish
    Hej!

    Jag studerar för närvarande andra året på gymnasiet med inriktningen ekonomi. Jag har bestämt mig för att fortsätta studera ekonomi i universitet efter gymnasiet och undrar hur mycket meritpoäng jag kan tillägga om jag har läst Moderna Språk steg 3 och Engelska 7? För att studera ekonomi på universitet så krävs det grundläggande behörighet + Matte 3b, Samhällskunskap 1b och Engelska 6. Betyder det då att jag får 1 poäng i merit för Engelska 7 och Moderna språk steg 3? Enligt vissa källor så ger Engelska 7 ett meritpoäng och andra källor säger att man endast får 0,5 meritpoäng om Engelska 6 krävs för utbildningen? Om det alltså är så att jag endast får 0,5 meritpoäng för Engelska 7 så kan jag då räkna med totalt 1 poäng i merit eftersom Moderna språk steg 3 ger 0,5 poäng, eller har jag fel? Men hur mycket meritpoäng får jag egentligen för Engelska 7 och Moderna språk totalt?

    En annan fråga jag undrar är om jag kan räkna med områdesbehörighet som meritpoäng? Enligt vissa källor så sägs det att meritpoäng för områdesbehörighet endast gäller för dem som tagit studenten året 2011 eller innan. Men andra källor säger att områdesbehörigheten fortfarande gäller för dem som tar studenten efter året 2011. Jag tar studenten året 2017 och undrar om jag får 1 poäng i merit för områdesbehörighet? Områdesbehörigheten för ekonomi är A4 och jag läser kurser som Samhällskunskap 2 och Företagsekonomi 2 och flera som tillhör denna områdesbehörighet. Det jag undrar är då om jag kan räkna med 1 poäng i merit från områdesbehörigheten?

    Om jag nu får 1 meritpoäng från områdesbehörigheten + 1 eller 1,5 för Engelska 7 och Moderna Språk steg 3 (beroende på hur mycket Engelska 7 ger mig för merit) kommer jag då få 2 eller 2,5 (beroende på hur mycket Engelska 7 ger mig för merit) meritpoäng totalt?

    Jag undrar alltså hur mycket meritpoäng jag kan räkna med totalt och hur mycket meritpoäng Engelska 7 ger mig och Moderna språk steg 3 samt om områdesbehörigheten gäller för mig som tar studenten 2017?

    Mvh Harish

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det där att Eng7 kan ge endast 0.5 i merit gäller inte dig. Det gäller de sökande som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare. De fick betyg enligt det "gamla systemet".

    Du som läser på gymnasiet idag, får betyg enligt det nya systemet (för första gången gick de ut från gymnasiet - år 2014 och nu till sommaren blir det för 3-dje ggr som elever som fick betyg enligt det nya systemet, går ut).

    Det som gäller dig - finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    "Områdesbehörigheter" kan du glömma med en gång. Det är för dem som fick betyg enligt det gamla systemet.

    För dig gäller det att du får 1.0 i merit för godkänt betyg i Engelska 7 och 0.5 - för Moderna språk 3.

    Hoppas du får nytta av mitt svar!

    Lycka till med dina studier!

    L.

    Liselotte
    • : Tack för svaret! Jag undrar då om jag maximalt kan få 1,5 meritpoäng och en konkurrent kan få totalt 2,5, kommer jag då bli utkonkurrerad vid ansökning till universitet om jag får 21,5 och han får 22,5 i slutbetyg?
    • Liselotte : Ja, om din konkurrent får 22.5 i Meritvärde och du bara 21.5 - då förlorar du i konkurrensen, tyvärr.