Alice
    Hej,

    jag har följande betyg/meriter:

    Betyg: (antal*poäng) + (antal*poäng)
    A: (5*100) + (0*50)
    B: (7*100) + (3*50)
    C: (7*100) + (2*50)
    D: (2*100) + (1*50)
    E: (1*100) + (0*50)
    *F: (1*100) + (0*50)

    *Spanska 3

    Meritpoäng (BII) : 17,27
    *(Jag har intjänat totalt 1,5 meritvärden från Engelska 7 och Matematik 3c.)

    Situation: jag vet att jag 'förlorar' en del meritpoäng pga mitt F i spanska, dels för att det inte är värt några poäng (och drar därför ner mitt medelvärde), men också för att jag inte läste vidare med ämnet och saknar därför de extra meritpoängen jag isåfall skulle få.

    Fråga: rent hypotetsikt; om jag skulle läsa upp mitt betyg i spanska 3 till ett E (men inte läsa vidare i ämnet efter det.)...hur mycket skulle det i sig påverka mitt meritvärde? Jag undrar alltså hur mycket mitt F påverkar mitt totala värde.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    om du läser upp F i spanska 3 till E betyg i den kursen, höjer du med +0.5 meritpoäng. Ditt jmf, jämförelsetal höjs med + 0.4 - alltså, den totala höjningen blir + 0.9.

    vänligen
    Julia syv

    • : Så mitt meritvärde skulle då höjas till 18.17?
    • Anna : Ja, enl hur vi tolkar reglerna så borde det bli så.