Ahmed
    jag vill gå NV . den här hösten fick jag E svenska och andra ämnen C betyg(matte det lätt för mig) utan idrott förr att jag kan inte simma . min största problem är jag kan inte prata mer svenska men jag kan skriva bra , läsa och kan förstå mer när jag läser och stannar jag i Sverige i ett och halv år. passar mig att läsa NV i nästa år eller behöver jag mer Svenska ?
    • Jelena : Skriver du så här bra redan efter 1,5 år i Sverige?
    • : Tack för dig
    • Mikael : Om din plan är att bo i Sverige under lång tid, råder jag dig läsa så mycket svenska du kan så fort som möjligt. Ju äldre man är, desto svårare är det att lära sig språk.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed! Om du efter 1,5 år i Sverige skriver så bra, är du jätteduktig!

    på NA är undervisning på svenska och det är mycket bra att kunna så mycket svenska som möjligt i tal och skrift.

    om Du vill läsa med undervisningsspråk engelska, kan du titta på IB programmet.

    ang om dina kunskaper i svenska räcker för att klara studier på gymnasiet så räcker det, formellt sett betyget E i svenska från grundskolan men det är bättre om du kan lära dig så mycket svenska som du bara kan!

    om du har möjlighet att läsa ett extra år på grundskolan eller på språk introduktion innan du börjar på gymbasiet, tycker i alla fall jag att det är en stor fördel för dig.

    bästa hälsningar

    milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare