Hej Rafed, är det https://www.framtid.se/yrke/aktuarie - detta yrke du är intresserad av? I så fall krävs det högskoleutbildning i matematik eller statistik; vanligtvis minst kandidatexamen = 3 års heltidsstudier på högskolenivå.
    På gymnasiet ska man helst få godkänt betyg i matematik 4. Kan kanske gå med matte 3, men då blir det mycket begränsat antal högskoleprogram du blir behörig till inom de som du skulle kunna läsa på för att bli en aktuarie.
    Det finns idag inte någon utbildning som heter "aktuarieutbildningen" - utan man ska söka till något högskoleprogram eller fristående kurser i matematik och statistik; kanske kan man få jobbet som aktuarie med ekonomiexamen eller med civilekonom-examen /till de programmen - ekonomi och civilekonom räcker det idag at man har godkänt betyg i matematik 3/.
    Om du idag läser på gymnasiet, läs så mycket matte du kan. Det är inte fel att även läsa matte 5 och matte specialisering.
    Om du ska söka till gymnasiet - väl Naturvetenskapsprgorammet eller teknikprogrammet /där läser man mest matte av alla gymnasieprogram/.

    Angående din fråga om Antagningspoängen, så är jag osäker på om du menar Antagningsgräns /meritvärde/ när man söker till högskola eller vad du menar?
    Antal högskoleproäng somkandidatexamen består av är minst 180 hp som är lika med 3 år på heltid på högskolenivå.

    bästa hälsningar

    ANNA