Sheila
    Hej, det är så att jag fick E i slutbetyg i matematik på komvux på grund av nationella där jag fick E men jag är väldigt frustrerad då jag fick tre poäng från B på min lärares egna prov men ändå gav hon mig E i slutbetyg. Man brukar ju då få antingen D eller C i slutbetyg och jag var även den mest aktiva på lektionerna som alltid svarade rätt så jag tycker detta är extremt orättvist. Det påverkar hela min framtid då E sänker mitt meritvärde, så jag undrar vad jag kan göra nu för jag tycker inte alls att det är rättvist och jag undrar även hur mycket mitt merit sjunker? Jag fick alltså E i matematik 3b. Mvh Sheila

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila,

    skillnad i ditt jämförelsetal mellan betyget E och A i en normalstor kurs som matte 3b är /en 100 poängskurs/ - är ca 0.4...

    dvs om du med A-betyget i alla kurser, inkl. i matte 3b skulle fått 20.0 i jämförelsetal; får du 19.6 om du har alla andra A-betyg men endast E i matte 3b.

    Prata med din lärare - det är det enda rådet jag kan ge dig. Nationella provet är "samma för alla" - alla elever på alla skolor löser samma uppgifter, och på så sätt försöker man se till att det sätts rättvisa betyg. Det provet som en enskild lärare sätter ihop kan vara för lätt eller för svårt.

    bästa hälsningar

    ANNA