Hy
    Hej, jag såg på studera.se att i Uppsala universitet kom alla ansökande in till biomedicin analytiker (2018). Jag kommer att ta studenten 2019, och undrar hur mycket jag ska förlita mig till att jag kommer koma in till Uppsala universitet, biomedicin analytiker? Kan antagningspoängen ändrar dramatiska, jag vet att det beror på konkurrensen.
    • Anonym Kanin : Ta siffrorna som fingervisning. Läkarprogrammet, som exempel, har ganska så ofta 22.3-22.5 som antagningsgräns. Du kan använda detta för att känna av hur populär något är. Ju mer populär en utbildning är, desto hårdare behöver du nog kämpa för att komma in.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hy,
    Antagningsgränser kan ändras och ibland rätt mycket. Det går alltså inte att "lita på" de siffrorna, för att det är, precis som du själv skriver, beror på konkurrensen: vilka betyg (hur Höga betyg) dina konkurrenter kommer att söka med och hur många sökande kommer att finnas? - och det är ju ännu ingen som vet. Inte ens du själv fått dina betyg ännu; och ansökningsperiod varar till 15 april och många fler hinner söka t om 15 apr.
    Vänligen
    Julia