Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    https://www.framtid.se/yrke/sminkor-make-up-artist ser man en uppgift om lönen (medellönen, som man kanske får efter 15-20 år i yrket) på nästan 25.000 kr i månaden... jag är dock inte alls säker på att den uppgiften är helt pålitlig.
    De flesta make-up artister får enskilda uppdrag (ibland) och så kombinerar de med att jobba inom andra yrken - för att ha råd att betala hyra och köpa mat.
    Att få heltidsjobb med månadslön som make-up artist händer rätt sällan.
    Jag skulle svara så här: vet inte hur man får fram uppgifter om lön på make-up artist.... . Det är ett av de yrken där det är oerhört svårt att få fram vilka inkomster de yrkesverksamma har: en månadsinkomst kan vara mycket högre än inkomst nästa månad (beroende på hur många uppdrag man lyckas skaffa sig).

    Ang. bli  make-up-artist
    Yrkestiteln är inte skyddad och alla som vill får kalla sig för det.

    Rekommenderade utbildningar
    gymnasial utbildning på Hantverksprogrammet (HV) med inriktning Övriga hantverk; profil Stylist eller Make up;
    se sedan vilka kurser/påbyggnadsutbildningar som då erbjuds - har man tur, kan man hitta ngt. passande inom yrkeshögskola.