Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Yusra,

    det snabbaste sättet att uppnå behörighet till högskola/universitet i Sverige, om man inte har gymnasiebetyg men har fem års arbetslivserfarenhet kan vara genom Reell kompetens. Det krävs att man har minst 3 års arbetslivserfarenhet /på minst halvtid/ som man fick efter det att man fyllde 19 år. Det innebär att man måste vara 22 år gammal - för att man ej kan få 3 års arbetslivserfarenhet efter 19 år, om man inte hunnit bli minst 22 år! :)

    Vilka kurser /godkända betyg i gymnasiala kurser/ som man måste ha för att genom Reell kompetens uppnå Grundläggande behörighet, ser man på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag

    men tänk också på att man måste också uppnå särskild behörighet - som kan krävas, ex. om man vill komma in på läkar-, tandläkar-, veterinär eller marinbiolog utbildningar är det Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4.
    Tänk också på att det går inte att konkurrera i betygsgrupper om man endast är behörig på Reell kompetens >>>, och man i så fall endast kan komma in på utbildningar på högskolenivå där det står tomma/lediga platser. Vill man kunna kONKURRERA om plats, måste man ha ett giltigt resultat från Högskoleprovet (man är alltså i princip är tvungen att minst en gång göra Högskoleprovet).

    Studie- och yrkesvägledare

    Det är de här kurserna man måste ha godkända betyg för att genom Reell kompetens uppnå Grundläggande behörighet:

    Om man inte sedan innan har godkända betyg i Svenska (eller SAS), Engelska, Matematik och Samhällskunskap - då är det följande kurser man måste läsa eller göra prövningar i

    svenska (eller SAS) 1, 2 och 3
    engelska 5 och 6
    matematik 1a eller 1b eller 1c
    och
    samhällskunskap 1b.

    Detta eftersom de andra kurser som nämns ovan är "gamla" kurser. Om man redan har betyg i dem är det OK. Men man kan sedan 30 juni 2016 ej få nya betyg i de "gamla" kurserna.

    • : Vad Brå! Men hur ser chanserna ut att komma in på högskola genom reell kompetens ? Finns det någon statistik osv
    • Anna : Det är i HP-urvalsgruppen du ska titta i så fall. för att de som endast är behöriga på "reell kompetens" konkurrerar i den vanliga HP-urvalsgruppen. Om det inte blir någon konkurrens alls, dvs om antal platser är fler än behöriga sökande, då kommer Alla Behöriga sökande in och då spelar det ingen roll hur höga betyg man hade eller om man gjorde högskoleprovet eller hur mycket man fick på högskoleprovet... men om Konkurrens uppstår då konkurrerar man som endast är behörig på reell kompetens, ENDAST I HP-URVALSGRUPPEN. Har hen inte gjort högskoleprovet, kommer hen inte in. För att hen inte har ngt. att konkurrera med och med det "förlorar i konkurrensen". Inom HP-urvalsgruppen är det ALLA SOM HAR ETT GILTIGT RESULTAT FRÅN HÖGSKOLEPROVET som konkurrerar med varandra med hp-resultatet och det spelar ingen roll om man, för övrigt, konkurrerar också i betygsgruppen eller inte. Se, alltså, statistik på HP-urvalet.