Nadja
    Hej. Jag tog studenten 2018 och nu har jag bestämt att jag vill läsa jurist programmet på högskolan. Dock har jag bara studiebevis då jag inte klarade matematik 1a. Jag har tänk och läsa det på komvux. Men jag har räknat ut mina meritpoäng och det är bara 15.70. Högskolan som jag vill söka till kräver 20.89 om det är med komplettering. Nu undrar jag vilka mer ämne än matematik kan jag läsa för att nå upp till 20.89? Och hur räknar jag ut så att det blir rätt och tillräckligt? Kan jag få höga betyg på kurser i komvux eller är det bara ett E som gäller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du kan söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och till alla Sveriges folkhögskolor. På komvux gör du planering mot examensbevis med Syv.

    Folkhögskolorna ger omdöme (inte betyg), med vilket du söker i BF-urvalsgruppen. Högsta möjliga omdöme från en folkhögskola är 4.0.

    På komvux får man de betygen som motsvarar ens kunskaper vid tidpunkt betyget sätts. Alltså, kan man få betyg F, E, D, C, B eller A.

    För att få över 20.0 i meritvärde måste man ha meritpoäng - detta för att utan meritpoäng kan man, som högst, uppnå 20.0, som är det högsta möjliga jämförelsetal (det får man om man har alla A-betyg i alla kurser).

    Reglerna om meritpoäng för dig som läser mot Examensbevis - var god se informeras/meritpoaeng-merit

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag vill också tipsa om utbildningar inom yrkeshögskola - t.ex yh-utb till Paralegal - ./nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal-malmo

    Med juridik sysslar man inom många olika yrken; kika gärna även på de här utbildningar - Yh med Sen Ansökan inom bransch Juridik