David
    Hej!
    Jag undrar hur man omvandlar gymnasiearbetesbetyget till GPA. Man kan bara få E i gymnasiearbeteskursen. Innebär detta att betyget enbart är värt 200 poäng när det är omvandlat till GPA? I så fall blir det omöjligt att få ett högsta GPA-värde på 4,0.

    Tack på förhand!

    Med Vänliga Hälsningar
    David Arnstedt

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    när man räknar fram Meritvärde med vilket man i Sverige konkurrerar till högskoleutbildningar, räknar man inte med GA-betyget, utan lämnar det "åt sidan", kan man säga. Detta just pga det är endast möjligt att få E betyg (som högst).
    Samma princip borde gälla när man räknar fram GPA. Det är i alla fall vad jag tror. Dock är jag inte expert på utlandsstudier... och vi på Fråga SYV har tyvärr ingen egen expert på Utlandsstudier... men jag kan inte tänka mig annat än att GA-betyget borde "utelämnas". Det vore annars mycket märkligt...
    Du får gärna fråga på andra ställen - ex. en SYV som jobbar på en IB-gymnasieskola; eller någon utlandsstudierådgivare och du får också gärna återkomma och berätta för oss vad du fick för svar.
    Lycka till med studieplaneringen!
    ANNA