Linnea
    Nu i gymnasiet ska jag läsa matte 2a och sen kommer jag även läsa matte 3 och 4 på naturvetenskapligt basår. Men hur påverkar betyget i matte kurserna min chans att bli antaen till högskola/univesitet?
    Räcker det med betyget E eller ökar chansen att bli antgen om jag har högre betyg?
    Eller baseras intagningspoängen på gymnasiekurserna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    om du läser matte 3 och 4 inom basåret på högskola/universitet, då får man inte gymnaisala betyg. På högskolenivå sätts det andra sorters betyg... och även om det är Gymnasiala kurser man läser, får man inte "vanliga gymnasiala betyg". Klarar man godkänt nivå på de kurser som man läser inom basåret på högskolenivå, får man behörighet i de gymnasiala kurser... så på så sätt räcker det att endast klara "godkänt nivå" och de betygen påverkar inte meritvärde, med vilket man konkurrerar om plats på en högskoleutbildning
    men
    det kan på vissa lärosäten erbjudas olika former av platsgaranti och då kan det vara fördelaktigt att göra så bra ifrån sig som möjligt även när man läser på ett basår. Erbjuds det inte någon platsgaranti, då får man inga fördelar i att få högre betyg än "endast godkänt" på de kurser man läser på ett basår på högskolenivå. Men det finns ju ändå ingen anledning att prestera sämre än man kan, eller hur? :)

    • : Hej igen, Tack för snabbt svar! Okej då för står jag lite mer men matte två som jag kommer läsa nu på gymnasiet hur på verkar den? Är den som vilken annan kurs som helst? Hur påverkar det mina totala poäng när jag går ut gymnasiet?
    • Anna : Det är bra att få så höga betyg du kan i alla kurser du läser. Matematik 2a -betyg kommer räknas in i ditt Meritvärde/Jämförelsetal. Det går med F betyg i matte 2 få ut examensbevis, men F betyg drar ner jämförelsetal. Skulle du söka till en högskoleutb., som ej kräver matte för Särskild behörighet, ex. till juristprogrammet, får du för GODKÄNT betyg i matte 2 - en halv meritpoäng.