Emily
    Hej!
    Jag hade tänkt läsa några gymnasiala distanskurser från hermods (skrivkurs samt film och tvkunskap). Det är inget jag behöver för behörighet eller liknande utan mest att det verkar roligt och intressant.

    I och med detta tänker jag att betyg inte är viktigt, utan att det räcker med att jag lär mig och blir godkända i samtliga ämnen. Men kommer detta att påverka mina jämförelsepoäng från gymnasiet? Kommer ett E i kurserna försämra mina poäng och mina chanser när jag ska söka in i högskolan?! Eller kan jag ta det lugnt och läsa på utan bekymmer?

    Tacksam för svar!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emily!
    om du på gymnasiet (i slutet av år 3) får ut examensbevis, då spelar det ingen roll vilka betyg i gymnasiala kurser du får när du läser inom vuxenutbildningen (om kurser du läser ej krävs för behörighet och inte ger dig meritpoäng, vilket de kurser du nämner i din fråga, inte gör).
    Men om en elev fick studiebevis och vill på komvux komplettera upp till examensbevis och de kurser hen läser inom vuxenutbildningen kommer ingå i elevens examensbevis från komvux, då spelar det roll vilka betyg hen får (ju högre betyg, desto bättre).
    Vänligen
    Julia syv

    • Emily :

      Tack snälla för svaret! Gäller samma sak om man vill läsa en kurs som krävs för behörighet, ex matte? Räcker det att man enbart blir godkänd eller blir det att ju högre betyg, desto bättre?

    • Julia : Om en kurs krävs för behörighet, då räknas betyget i den kursen in i den sökandes Jämförelsetal och på så sätt påverkas meritvärde, med vilket man konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar; alltså ju högre betyget - desto bättre!