Linnea

    Hej, hur påverkar extra kurser från Komvux mina poäng från mitt gymnasieprogram som jag den ska söka in med till universitete eller högskola? Kan extra kurser för behörighet sänka och höja mitt betygssnitt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Linnea,

    eftersom betyg i kurser som man läser på Komvux räknas in i ditt Jämförelsetal, så kan jämförelsetal påverkas. Det påverkas inte om du i de "extra-kurser" har samma betyg som ditt tidigare snitt/jämförelsetal du hade från gymnasiet.
    Exempel: du har alla C betyg från gymnasiet, förutom GA, gymnasiearbete - där man endast kan få F eller E, men det betyget räknas inte in; så alla C-betyg ger jämförelsetal på 15.0 och om du i de kurser som du läser på komvux kommer få C-betyg, är ditt jämföresletal detsamma, men om du får t.ex A betyg i fyra stycken 100poängskurser som räknas in, exempelvis fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 - då höjs ditt jämförelsetal med ca + 0.8 och ditt nya jmt blir 15,8; men skulle du få E betyg i de ovan nämnda kurserna, då sänks ditt jmt med ca - 0.8 och blir då 14.2.

    Vänligen
    Julia syv