Maryam
    Hej!

    Jag tog studenten förra veckan, jag gick natur. Jag läste engelska 7, matte 5 och matte specialisering för meritpoäng. Dock hade jag en utökad kurs, jag hade 2600 poäng. Jag bad min syv lägga en annan kurs (från det individuella valet som utökad - moderamål 2) dock hade hade han lagt engelska 7 som den utökade kurs. Hur påverkar detta mitt snittbetyg? Den kommer väll att sänkas och hur ändrar man detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,
    eftersom engelska 7 ger +1.0 meritpoäng, kommer betyget i engelska 7 räknas in, oavsett om eng7 är en vanlig kurs eller en U-kurs.
    Har du högre betyg i Modersmål2 eller i Engelska7?
    ***
    Om examensbeviset är redan utfärdat, tror jag inte det går att ändra.
    Vänligen
    ANNA

    • : Jag har högre i modersmål, men jag kommer ju inte få mina meritpoäng eller räknas de med i båda fallen? Menar du att jag då kommer få 1,0 på snittbetyget men att betyget för kursen räknas bort eller hur blir det? Just nu har jag lite panik då jag har sökt till universitet och får jag inte mitt meritpoäng för engelskan kan mitt snittbetyg sänkas och då finns chans att jag ej kommer in på programmet jag vill in på.
    • : Om jag vill räkna mitt snittbetyg, hur gör nu när engelska 7 är en U-kurs?
    • Anna : Merit för eng7 plussas på, även om det är en U-kurs.
    • Anna : Om du har högt betyg i modersmål - är det fördelaktigt för dig att det är en vanlig kurs, ej U-kurs. Jag tror du får mu högsta möjliga meritvärde.
    • : Men om Engelska 7 räknas med i vilket fall som helst så måste någon kurs bli en U-kurs? Jag har ju andra individuella valda kurser där jag har högre än just modersmål 2
    • Anna : Examensbevis bör utföras enligt den studieplanen som hade gällande under din utbildning på gymnasiet; det bör inte fixas och trixas för att få högre meritvärde (Skolverkets rekommendation). Prata med syv på din skola.
    Läs alla kommentarer