wilma

    jag har bra betyg från gymnasiet men funderar på att läsa matte c för bredare behörighet. om jag gör detta kommer det påverka mitt meritvärde för utbildningar som inte kräver matte c eller hamnar jag då i en annan ansökningsgrupp?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    när du skriver "matte c", vilken kurs menar du?
    Det fanns för några år sedan Matematik C, en gammal kurs som inte längre finns att varken sig läsa eller göra prövningar i.

    Motsvarande nya kurser är Matematik 3b och Matematik 3c.
    Vilka mattekurser har du betyg i - i ditt examensbevis? Om vilka kurser inom ämnet Matematik finns numera på gymnasial nivå i Sverige - var god se matematik-pa-gymnasiet

    *************
    Om du i ditt examensbevis ej har betyg i matte 3, och får nu, efter studenten, godkänt betyg i matte 3b eller 3c, kommer det betyget räknas in i ditt jämförelsetal. Om matte 3 ej krävs för behörighet till de högskoleutb.i Sverige du söker, kan godkänt betyg i matte 3 ge dig + 0.5 meritpoäng;
    om matte 3 krävs för behörighet, t.ex om du söker till Fastighetsmäklar- eller till Ekonomiprogrammet, då kan du inte få meritpoäng (för att du utan godkänt betyg i den kursen är obehörig).
    I vilket fall kommer betyget i matte 3 räknas in i ditt jämförelsetal och du vinner därför på att få så högt betyg som möjligt i den kursen.
    Du kan inte försämra dina chanser att komma in på en eftergymn.utbildning - genom att skaffa dig ännu ett betyg. Detta för att i fall den kursen ej krävs och inte höjer ditt meritvärde, kommer det betyget ej räknas in, alls.
    Antagning.se räknar till de sökandes fördel.
    Därför är det ganska ofarligt att läsa eller göra prövning i nya kurser efter gymnasiet. Antingen påverkar inte de studierna dina möjligheter eller så förbättras dem.

    Hälsningar
    Mikael