Ellen
    Hej! Jag ska läsa en kurs i fysik 2 på komvux för att få full naturbehörighet, och vet att jag när jag ansöker kommer hamna i en annan ansökningsgrupp där antagningsgränsen generellt är högre. Jag har ett par frågor angående detta:
    1. Om jag söker till en annan utbildning som inte kräver kursen fysik 2, kommer jag oavsett hamna i ansökningsgruppen med kompletteringar?
    2. Eftersom att kursen läses utökat, alltså utöver mina befintliga gymnasiebetyg, kommer de räknas in i min meritpoäng eller kommer en annan kurs att inte räknas in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    om du vill komma in på en högskoleutbildning som kräver fysik 2, så måste du få godkänt betyg i den kursen - annars så har du ingen möjlighet att komma in.
    Till de utbildningar där fysik 2 krävs - kommer du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen och ditt betyg i fysik 2 från komvux eller från prövning kommer att räknas in i ditt jämförelsetal Tillsammans med alla andra betygen (alltså fysik 2 kommer Inte att "ta bort" ngt. annat betyg utan kommer också den räknas med, tillsammans med andra betyg från gymnasiet).
    I fall du får Omdöme om särskild behörighet i fysik 2 från en FOLKHÖGSKOLA eller betyg från basåret på högskolenivå - som inte är "vanliga" gymnasiala betyg, kommer du ändå prövas in i BII, kompletteringsgruppen, men med det meritvärde du har på dina gymnasiala betyg (alltså, omdöme från en folkhögskola eller betyg från basåret på Högskolenivå kommer ej påverka ditt meritvärde som räknas ut på dina gymnasiala betyg).
    ****
    Om du söker till utbildningar som ej kräver fysik 2, kommer inte fysik 2 påverka alls. Det blir som om du ej läste fysik 2, över huvudet taget. Du prövas i BI, direktgruppen och fysik 2 betyg räknas inte in.

    Vänligen
    ANNA