Moa
    Hej,

    Jag har tänkt att söka in till högskolan till hösten och läser just nu 3 st kurser på komvux för att höja mitt meritvärde. Dessa är Spanska 3 och 4 och Engelska 7, som om jag har fattat det rätt ska ge mig max meritpoäng på 2,5.

    Utan dessa meritpoäng så är mitt meritvärde 15,45. Min fråga är:

    - Har det någon betydelse vad jag får för betyg i dessa 3 kurser? Jag har redan avslutat den första kursen Spanska 3 och fick betyget B. Nu verkar det som att jag förmodligen kommer att få betyg C i Spanska 4 och Engelska 7. Hur mycket kommer det påverka mitt snitt? Är det värt att försöka lägga ner ännu mer tid och höja mitt betyg i dessa 2 kurser till B/A eller har det ingen betydelse?

    Tacksam för svar!

    /Moa
    • Anna : Har du Examensbevis (eller Slutbetyg)? Jag gissar på Examensbevis, men för att kunna svara måste man veta.
    • : Jag har examensbevis.
    • Anna : Vilka godkända mattekurser har du i ditt examensbevis? Och vilken nivå på matte krävs det till den högskoleutbildning som du vill komma in på?
    • : Har godkänt betyg i Matte 1a och 2a och det krävs matte 2a för den utbildningen jag vill gå.
    • : Har inga meritpoäng sedan tidigare. Men undrar om det spelar stor roll för mitt meritvärde om jag "bara" får C i spanska 4 och engelska 7? Förstår inte hur mycket det skiljer mellan ett B och ett C till exempel.
    • Anna : OK, i så fall får du inte meritpong för matte.
    • Anna : Jag har nu svarat på din fråga. du vinner på att ha så höga betyg som möjligt även i mod.språk4 och eng7.
    • Anna : I en 100p.kurs skiljer sig ca plus-minus 0.1 mellan olika "steg" i betygen, ex. från A ner till B; eller från E upp till D.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    om du har Examensbevis, då räknas betygen i kurser, för vilka du får Meritpoäng - även in i ditt jämförelsetal. På så sätt vinner du på att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser, även i de kurser som ger dig meritpoäng.
    Om du sedan innan ej har några meritpoäng borde du för godkända betyg i mod.språk3 och 4 samt i eng7, sammanlagt, få max i merit, som är 2,5.
    Meritp. plussas på till ditt Jmf, jämförelsetalet. Jmf är snittet av alla betyg.

    Om ditt Jmf är idag är 15.45, höjer B-betyget i en 100p.kurs ditt jämförelsetal med nästan + 0.1 (lite mindre än just 0.1);
    betyget C i en 100p.kurs sänker ditt jämförelsetal lite... då du har idag lite högre Jmf än om du endast hade alla C-betyg.
    har man alla C-betyg blir Jmf exakt 15.0

    Du vinner alltså lite på att höja betygen i de kurser i vilka du ännu inte fick dina betyg - mod.språk4 och eng7.
    Skulle du fått A-betyg i båda de kurserna, höjer du ditt jmf med ca + 0.35 (det kanske inte känns som så mycket men kan faktiskt utgöra skillnad mellan att komma - eller inte komma in på "sin" högskoleutb.).