Lukas

    Hej! Jag har målet att söka in till juristprogrammet till hösten 2021 då jag just nu inte har tillräckligt bra betyg. Jag vill därför läsa upp 4 eller 5 ämnen innan jag söker in till utbildningen under nästa vår. Hur påverkas jag av att hamna i urvalsgrupp BII istället för BI, har man samma chans att komma in och är denna skillnad isåfall värd om jag höjer mitt meritvärde med ca 1,0? Jag undrar också hur man går till väga för att läsa upp gymnasiebetyg.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lukas,
    om du redan nu är BEHÖRIG men sedan höjer ditt meritvärde då kommer du prövas i
    BI, direktgruppen, med de lägre meritvärde (som du ha nu, utan kompletteringar)
    och i BII, kompletteringsgruppen - men det högre meritvärde (med kompletteringar).
    ****
    Ang. höja meritvärde
    första frågan - har du redan nu Max meritpoäng, alltså 2,5 extra/meritpoäng

    Om inte då är det mycket bra att försöka uppnå max i meritpoäng
    För övrigt, så är det att söka läsa kurserna på komvux (men chansen är mycket liten att kunna komma in om man redan har godkända betyg - kanske får komvux mer pengar pga Covid-19 för att fler ska kunna studera och då kanske blir det möjligt att komma in för konkurrenskoplettering) eller se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar
    Till prövningar förbereder man sig på sin fritid, genom självstudier (eller läser med privatlärare, köper en kurs på Hermods distans eller skaffar sig kunskaper på annat sätt - hur man själv tycker blir bäst ..).

    • : Jag har behörighet och 2,5 meritpoäng. Vad jag menar är om det är lika stor chans att komma in i BII som i BI, är det lika många platser och lika hög prioritet på båda grupperna?
    • Julia : BII gruppen får färre platser per antal sökande och det är därför det Brukar vara högre antagningsgräns i den gruppen, men ibland kan det slumpa sig så att det blir Många sökande i BII gruppen (alltså de som har Kompletterat) men att de har rätt låga meritvärden, och då blir det lägre antagningsgräns i den gruppen. Går inte säga på förhand om det blir lättare eller svårare att komma in i BI eller i BII. Bra att kunna prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt!