Tea

    Jag undrar hur ett f kommer att påverka möjligheten till framtida studier. Kommer troligen få f i kursen matte 4 (som inte är ett krav för den utbildning jag tänkt läsa). Har inte f i några andra kurser, men undrar hur detta kommer att påverka mig utöver att det sänker mitt jämförelsetal? Kommer jag prioriteras lägre än de som har fullt godkända betyg? Eller kommer det på annat sätt påverka mig negativt i framtiden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tea,
    till högskoleutbildningar i Sverige konkurrerar man - i betygsgrupper - med meritvärde som är en Siffra: summan av jämförelsetalet + ev.meritpoängen. Ingen tittar på vilka betyg som är betygsatta med A eller med E eller med F. Du får lägre jämförelsetal pga F-betyget som ingår i ditt examensbevis.
    Du kan senare - genom att läsa på komvux eller genom en prövning försöka få godkänt betyg i matematik 4, om du inte innan dess kommer in på den utbildning som du vill läsa.
    Tips! eftergymnasiala utbildningar finns även inom andra skolformer än högskola/universitet, t.ex inom yrkeshögskola.