Vendela

    Hej! Jag undrar om man får behålla sina meritpoäng om man gör en prövning i ett meritämne (t ex moderna språk eller engelska 7) som man läst och fått godkänt i på gymnasiet? Räknas dessa meritpoäng som man tidigare fått för dessa ämnen med i grupp BII sedan när man söker till universitet? Nu menar jag inte de vanliga poängen som man får för alla kurser utan de där extra som man får i gymnasiet för moderna språk, engelska 7 osv.

    Vidare undrar jag hur man ska räkna ut sina poäng om man på vuxenutbildningen gör prövning i någon kurs som inte ingick i ens program på gymnasiet (t ex matematik 3). Jag läste nämligen någonstans här att de bara gav en mycket liten höjning av meritvärdet. Hur mycket är t ex ett E, C eller ett A värt för en sådan kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För att ge rätt svar måste man veta om du har Examensbevis och vilka kurser krävs för Särskild behörighet till den högskoleutb som du vill söka till. Du får också gärna uppge om du fick examensbevis i slutet av gymnasiet eller senare, på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har ett examensbevis från gymnasieskolan. Till det ena programmet som jag är intresserad av gäller grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 1A eller 1, till det andra som jag funderar på gäller grundläggande behörighet samt områdesbehörighet A5 eller 5. Till det tredje programmet som jag har kikat lite på gäller grundläggande behörighet samt Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1 b / 1a1+1a2, Engelska 6.
    • Milla : Om matte 3 krävs för särskild behörighet, ger inte den kursen meritpoäng men utan godkänt i den, är man inte behörig- så man måste skaffa sig godkänt betyg i den. Om matte 3 inte krävs för behörighet, då ger den 0,5 meritpoäng och betyget räknas in i jämförelsetalet, därför kan den totala höjningen bli mellan + 0.1 och + 0.9. Tänk annars så här: det går inte genom studier efter gymnasiet att försämra sin möjlighet att komma in på högskola; antingen blir det ingen förändring eller så blir det en höjning i meritvärdet- detta pga Antagning.se räknar endast de kurser som Måste räknas i eller de som höjer ditt meritvärde.
    • :

      Okej. Är det så att när man räknar ut ett nytt meritvärde så kan man inte bara ersätta ett gammalt betyg (t ex C i ett ämne) med ett nytt (t ex A i samma ämne) och räkna på samma sätt som när man försöker få ett hum om sitt meritvärde baserat på sina gymnasiebetyg? Och sedan liksom lägga till matematik 3 och låta det få samma värde som om det vore ett gymnasiebetyg? (samt addera eventuellt meritvärde som det ger för de program som inte kräver kursen)

    • Milla : Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde för att det är Antagning.se som gör. Vad du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela roll.
    Läs alla kommentarer