Sigrid
    Hej!
    På gymnasiet läste jag ett yrkesförberedande program, där samhällskunskap 1a1 ingick. Efter funderingar har jag nu bestämt mig för att läsa vidare till jurist. Som grundläggande behörighet krävs bland annat samhällskunskap 1b, som jag nu har läst på komvux. I kursen 1b fick jag ett högre betyg än i kursen 1a1, så nu undrar jag om båda kurserna kommer räknas in i mitt meritvärde när jag söker? Enl. min studieyrkesvägledare verkade det vara så, men hon var inte säker.. Tycker det låter konstigt om båda skulle räknas in, med tanke på att 1a1 är en del av 1b. Hoppas ni kan hjälpa mig! Tack på förhand.

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sigrid,

    om du fick högre betyg i samhällskunskap 1b än du hade i sk1a1, då råder jag att de ber att de på komvux "klyver ditt betyg" och du får två betyg i stället - ett betyg i samhällskunskap 1a1 och ett betyg i samhällskunskap 1a2. Då kommer det högre betyget i sk1a1 gälla + att sk1a2 kommer att räknas in pga du utan det betyget ej har särskild behörighet till den högskoleutb., som du vill söka till.
    Bästa hälsningar

    ANNA