Julia
    Hej! Jag har precis tagit studenten från ekonomiprogrammet men har blivit intresserad av tandläkaryrket och ska därför läsa ett naturvetenskapligt basår. Påverkar det mina betyg på något vis på så sätt att jag kan tex byta ut en kurs när jag söker vidare av de jag redan har? Hamnar jag i kategorin för gymnasiebetyg med komplettering när jag söker vidare?

    Sedan har jag bara 1,5 i merit och undrar hur det skulle bli om jag läste spanska på tex komvux, om det skulle göra att jag hamnar i en annan kategori vid ansökning och om jag då får 2,5 i merit som jag hade haft om jag läste kursen på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    om jag förstår rätt, är du "på ditt examensbevis" inte behörig till den högskoleutb., som du vill komma in på; därför behöver du komplettera för behörighet men du vill samtidigt också höja ditt meritvärde. Stämmer det?
    Om du läser basår på högskolenivå, påverkar inte betygen du får på basåret ditt tidigare meritvärde.
    Om du, däremot läser ett kurspaket på komvux, som också kan heta "naturvet.basår" - då läser du vanliga gymnasiala kurser och de betygen kommer räknas in i ditt jämförelsetal och kan både höja och sänka det, beroende på vilka betyg /hur höga/ du får.
    Du kan inte byta ut några betyg från ditt examensbevis, alls. Om du får högre betyg i exakt samma kurs - ändras ändå inget i examensbeviset, men Antagning.se kommer räkna in det högre betyget.

    Du kan få fler meritpoäng; för det måste du få godkända betyg i de gymnasiala kurser som ger meritpoäng till dig med Examensbevis. exempelvis kan du få 1.0 i merit för godkänt betyg i matematik 5 /det måste vara betyg från komvux eller som du får genom prövningen/; du kan få + 0.5 i merit för godkänt betyg i Spanska 3 och + 1.0 i merit för Spanska 4 /detta, om du inte redan har några meritpoäng för moderna språk/.

    Hänvisning - gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Eftersom du direkt efter gymnasiet inte är behörig, kommer du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen, och detta, oavsett om du höjer ditt meritvärde eller inte; om du får fler meritpoäng eller inte; om du kompletterar för behörighet på komvux, på en folkhögskola, på högskolan eller genom prövningar.

    Endast de som är behöriga direkt efter gymnasiet (eller de som läste hela sin gymnasieutbildning på komvux^^^) prövas i BI, direktgruppen.
    ^^^- för att kunna med examensbevis från komvux prövas i BI-gruppen, måste minst 2 tredje delar av poängen som ingår i exam.bevis, ha lästs på komvux (det är olika kurskoder för kurser på gymnaiset och kurser på komvux, även om det är kurser med samma namn och innehåll).