David
    Hejsan!

    Jag är intresserad av att läsa ett teknisk basår för att sedan studera till högskole/civilingenjör inom datateknik.

    Jag undrar vad som händer med mitt betygssnitt om jag har kompletterat en kurs som jag blev underkänd i på gymnasiet och sedan väljer en utbildning (basår) där komplettering inte behövs? Kommer mitt snitt ändå att höjas med min komplettering?

    Och eftersom komplettering inte var "nödvändig" för det tekniska basåret så undrar jag om jag kommer att hamna i urvalsgrupp BI eller BII

    Tack på förhand
    Med vänlig hälsning

    David

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    du kommer att hamna i urvalsgrupp BI OCH i BII.

    I gruppen BI kommer du att prövas med Iägre meritvärde

    och i gruppen BII kommer du att prövas med högre meritvärde, om den kompIetterande kursen räknas in i ditt jämföreIsetaI.

    se här>>>

    jag gissar på att du har ett SIutbetyg från senare än 2010 (utifrån din åIder är det min gissning) och det står regIerna som gäIIer i ditt faII på den här sidan.

    Bäst är det att ta dina betyg tiII SYV på komvux. hen kan ge dig svar på din fråga.

    Bästa häIsningar

    ANNA