Lucia
    Hej!

    Jag har en fullständig gymnasieexamen från 2017 varifrån jag har 21.08 poäng. Av dessa är 1.5 meritpoäng från engelska 7 och moderna språk 3.

    Jag ska nu söka till ett universitetsprogram där man behöver ha läst två kurser jag inte har, matte 3 och naturkunskap 2. Jag läser dessa på Komvux på distans. Jag läser även komvuxkursen italienska steg 4, eftersom jag vill höja mitt meritpoäng och moderna språk 4 såvitt jag vet är värt 1 meritpoäng. Jag har hört att om man läser en komvuxkurs för att få meritpoängen så räknas inte betyget man får i den kursen med i ens totala merit. Alltså att jag, sålänge jag får godkänt i kursen, kommer få 1+ poäng av att läsa italienska steg 4 oavsett om jag får A eller E i kursen. Stämmer detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, för dig som har examensbevis stämmer detta inte. För dig kommer betyget i mod.språk 4 även räknas in i ditt jämförelsetal.
    Det att betygen i de nya kurserna som ger meritpoäng inte räknas in (utan endast meritpoängen plussas på) gäller för personer med äldre betyg: de som på gymnasiet läste mot ett slutbetyg. det är alltså en av förändringar som kom med gymnasiereformen Gy2011/Vux2012.

    Betyget i moderna språk 4 som kommer ge dig + 1.0 meritpoäng kommer, alltså, även räknas in i ditt jämförelsetal, så du vinner på att få så högt betyg som möjigt i den kursen.