Lina
    Hej!

    Har kompletta betyg sedan jag tog studenten 2010. Ska nu läsa ekonomi och behöver därför komplettera med Matematik C/Matematik 3B som jag aldrig läste i gymnasiet. Har sökt och blivit beviljad att läsa kursen på Komvux men undrar nu följande:

    1. Visst har jag förstått rätt om att betyget jag får i denna kursen kommer påverka mitt meritvärde?
    2. Hur fungerar det i så fall när jag har betyg från både gamla och nya systemet? Hur räknar jag lättast ut hur mycket detta betyget kommer påverka mitt snitt?
    3. Eftersom jag bara ska läsa en kurs antar jag att Komvux är ett bättre alternativ än att läsa tekniskt basår?

    Tacksam för svar!

    /Lina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Lina!

    Du har rätt, för dig som har Slutbetyg från 2010 gäller:

    Jag tycker att du ska göra ditt bästa och försöka få så högt betyg du bara kan i Matte 3b. Det högsta betyget man kan få ä A (som motsvarar det gamla betyget MVG). För att bli behörig räcker det med E i betyg (motsvarar G i det gamla systemet).

    Om du gör ditt bästa och får så högt betyg du kan få, kan du inte göra mer. Men om du är nyfiken på hur det kommer att påverka ditt jämförelsetal, så beror det givetvis på vad du har idag. Vi kan ta ett exempel. Om du t.ex har VG i alla kurser från gymnasiet, har du i så fall 15.0 i jämförelsetal. Skulle du få betyg C i Matte 3b, behåller du ditt jämförelsetal som det är idag.

    Skulle du få betyg E i Matte 3b, skulle du sänka ditt jämförelsetal tll ca 14.8 och skulle du få A i Matte 3b, höjer du - till ca 15.2.

    Varje "liten sänkning" eller "liten höjning" kan utgöra skillnad mellan att komma in /eller inte komma in/ på "din högskoleutbildning". Därför tycker jag du bör göra ditt bästa!

    Du frågar också om att läsa Tekniskt basår är ett bättre /eller sämre/ alternativ. Det kanske är "onödigt" att läsa alla andra kurser som du inte behöver. Matte 3b kan du på komvux läsa på 5 veckor. Du kan me det - i fall du får betyg innan 1 dec 2017, som är sista kompletteringsdag vid ansökan till högskola till VT-17, hinna söka och komma in till våren (om din utbildning startar på våren). På så sätt "sparar" du en hel termin. Det är dessutom ofta så att antagningsgräns på högskoleutbildningar med start på våren är något lägre än höstens starter (troligtvis pga det är färre som söker till våren).

    Å andra sidan, så påverkar inte dina studier på det tekniska basåret - ditt jämförelsetal från gymnasiet. I fall du idag har höga betyg (säg att du har MVG i alla kurser och med det har 20.0 i jämförelsetal). Skulle du då få "bara E" i Matt 3b på komvux, skulle du sänka ditt jämförelsetal till ca 19.6. Om du i stället läste på det Tekniska basåret på högskolan, skulle ditt jämförelsetal bli "intakt" på samma höga nivån, som innan.

    Men, ännu å andra sidan... :) - skulle det bli så att ditt betyg i Matte 3b sänker ditt jämförelsetal, kan du senare göra Prövning i Matt 3b. Får du högre betyg, är det det högre betyget som gäller. Tumregeln är att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!

    ang. sänka meritvärde med Matte 3b betyg, i fall du "bara" får E i kursen, sänker du ditt jämförelsetal till ca 19,15 (dvs mellan 19.1 och 19.2).

    Ang. Meritpoäng: en bra idé är att läsa Engelska 7 - för att du i så fall får 1.0 i merit (oavsett betyget; även för E betyg får du 1.0 - om du får betyg i Eng7). Ska man jobba med ekonomi och logistik, är det alltid bra att kunna mer engelska. Och även om manska jobba med andra saker, är det alltid bra att kunna mer engelska.

    Däri mitt råd till dig att läsa eller göra prövning i Eng7. Även betyget E i den kursen ger dig 1.0 i merit och höjer ditt meritvärde. Du kan på så sätt "kompensera" den ev sänkningen som du får pga Matte 3b.

    ***

    Ang. vilka utbildningar inom Ekonomi och Logistik som är bättre än andra, så är det ganska så svårt att svara på.

    Det som är bra att du kan söka både till högskola och till yrkeshögskola samtidigt och oberoende av varandra och få plats på båda. Till varje YH söker man till skolan direkt, oberoende av alla andra ansökningar. Om du kommer in både på högskola och yrkeshögskola samtidigt, kan du välja sen... och så finns det exempel när folk läser båda samtidigt - om minst en av dem är på deltid eller på distans.

    Högskoleutbildnignar är längre och mer teoretiska, mer "generella" kan man säga.

    Yrkeshögskola erbjuder kortare och mer Praktiska utbildningar, som är mycket inriktade på arbetsmarknadens behov - därför att det ofta mycket lättare att få jobb efter en YH (för att Yh får starta endast om det finns behov på arbetsmarknaden av just "den kompetensen" + att det är mycket praktik och att representanter från arbetslivet ingår i ledningsgruppen för yrkeshögskoleutbildningar; mycket ofta får man jobb på sin praktikplats).

    Det finns exempel när folk med högskoleutbildningar i bagaget, går en yrkeshögskoleutbildning - då de inte fick ngt. jobb "på" sin högskoleutbildning.

    Ang. läsa Ekonomi eller Logistik, så beror det på vad du vill jobba med i första hand. Som du säkert själv vet, så kan man inom Logistik jobba som Logistiker>>, som Speditor>> eller som Logistikchef>>

    Inom Ekonomi finns det massvis med olika yrken: allt från Löneadministratör>> till Ekonomichef>> Även gymnasielärare i Företagsekonomi har jobb inom "ekonomi" på sätt och vis. Andra yrken inom ekonomi - några exempel: Kostekonom>>, Miljöekonom>>, Medieekonom>>

    • : Hej Milla och tack för ditt svar!
    • : Oj, råkade skicka :-)
    • : Jag har ett bra meritvärde från början (19,5 plus meritpoäng vilket i detta fallet borde bli 1,5 för moderna språk 3 + 4 = 21). Den utbildning jag vill läsa (troligtvis Handelshögskolans Logistikprogram i GBG) hade 19,19 i BII i höstas och 19,65 2014. Hur mycket skulle jag dra ner mitt meritvärde om jag "bara" klarar E i Matte 3b? Matte är inte min starkaste sida och även om jag givetvis tänker göra mitt bästa vill jag inte lägga ner min själ i det om jag inte behöver eftersom jag jobbar heltid samtidigt :-)
    • : Vet inte om du kan svara på detta men jag testar, jag jobbar redan delvis med logistik och tycker det är väldigt kul. Min tanke är att läsa logistik/ekonomi men det kan man ju göra på flera olika sätt, det finns ju flertalet YH-utbildningar och även flera högskoleutbildningar. Ser man till högskoleutbildningar finns det ju dels rena ekonomiutbildningar men även de som är mer inriktade på logistik. Vad anser du att jag borde satsa på?
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    • Milla : Jag har nu utökat mitt svar, se ovan. återkom om ngt. är oklart eller om nya ? dyker upp! ;)
    Läs alla kommentarer