Hejsan,
    om du läser Fysik1a, Fysik2; Kemi1och2; Biologi1 och 2 och matte 3 och 4 på komvux (jag förutsätter att inget betyg i de kurser som jag nämner, ovan, ingår i ditt examensbevis) - och om det är just fysik2, kemi2, biologi2 och matte4 som krävs för "ditt program" på högskolenivå - så är det just de betygen, alltså i Fysik2 (men ej i fysik1a); biologi2, men ej i biologi1 och så vidare - som kommer räknas in i ditt jämförelsetal.

    Får du behörighet genom Omdöme från en folkhögskola
    eller
    genom studier på högskolenivå (basår på högskola/universitet) - då påverkas inte ditt "snitt"/Jämförelsetal eller Meritvärde; detta pga omdöme från en folkhögskola eller betyg från högskola/universitet kan inte räknas ihop med gymnasiala betyg (eller komvux betyg, som också är gymnasiala betyg).
    *****
    Vi rekommenderar att söka till komvux, folkhögskolorna och högskolor/universitet (flera olika basår på olika lärosäten) samtidigt; detta pga det ej finns garanti att komma in. Visar det sig att du får plats på flera ställen, kan du välja sen.
    Genom studier på komvux - om du får A betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte4 - kan du Höja ditt "snitt".