Niklas

    Hej, Har en fråga angående betygssnitt, Ponera följande: Jag har 21,5 i snitt, söker i kvot BII med detta, då jag gjort ett tiotal prövningar. Hur påverkas mitt snitt om jag läser in en kurs(100p) som krävs för behörighet, om jag får A respektive E? Innebär ett A att mitt snitt höjs från 21,5+0,44(A i 100p kurs)= 21,94? Och ett E skulle isåfall innebära att mitt snitt sänks med, hur mycket? Eller innebär ett A i kursen att mitt betygssnitt ligger kvar på 21,5 men att ett E sänker mitt snitt med 0,44? Skulle uppskatta lite klarhet. Vänligen Niklas

    • Vägledare : Du kan inte ha 21.5 i snitt då högsta möjliga är 20.0...

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Niklas,

    "snitt" är snittbetyg och kan uppgå till högst 20.0 och det är i så fall om man har A-betyg i alla kurser (eller MVG, enligt det gamla systemet, alltså högsta betygen i alla kurser som räknas in) - då har man 20.0

    mer än 20.0 kan man inte ha i "snitt".
    "snittet" heter Jämföresletal.

    Sedan kan man plussa på meritpoängen, om man har några, och få fram MERITVÄRDE.

    Om du inte är behörig utan den där 100p.kursen så måste du ju få godkänt betyg i den för att kunna prövas ... över huvudet taget; försök i så fall få så högt betyg som möjligt. Det finns ju ingen anledning att medvetet få lägre betyg än man kan få.

    Ponera att du har högsta betygen i alla kurser och då har du "snitt" på 20.0 och i fall du får samma betyg, högsta, A, alltså - så ändras inte ditt jämförelsetal. Men om du får lägre betyg i den kursen som också räknas in - då får du ca "minus" 0.1 för varje steg som är lägre än ditt nuvarande snitt. Alltså för B betyget i en 100p.kurs (om du nu har A i alla kurser) får du - 0.1 och ditt nya snitt blir 19.9... och i fall du får E i den nya 100p.kursen, blir ditt snitt ca 19.4 (jämförelsetal).
    Sedan plussar man på "meritpoängen" till Jmf-talet... om du har 1,5 meritpoäng, blir ditt nya meritvärde:
    19.4 + 1.5 = 20.9

    mvh

    Studie- & yrkesvägledare