Jack
    Jag får just nu studiebidrag för ett läsår (60 högskolepoäng). Jag läser på ett treårigt program. Måste man man betala tillbaka om man läser mindre än 60 HP.

    Samt om man avbryter sina studier mitt i läsåret, behöver man betala tillbaka studiebidraget?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är CSN’s regler och du behöver egentligen få svar från CSN eller läsa info på www.csn.se

    Det jag vet av tidigare erfarenhet är att i fall man minskar studieomfattning, måste man meddela CSN om det snarast möjligt; CSN brukar i så fall fatta ett nytt beslut. Om man hoppar av studierna helt, är man i så fall inte längre studerande och kan inte ha rätt till Studiestöd. Om man minskar studieomfattning, brukar man ha rätt till mindre pengar från och med den veckan under vilken man minskade studieomfattningen.

    Studie- och yrkesvägledare

    Däremot om man fortsätter studera, även om man inte får godkända betyg, brukar man ha rätt att behålla studiemedel för den perioden, för vilken man sedan innan, hade ett positivt beslut, men man blir nekad Studiemedel i fortsättningen tills man kan uppvisa tillräckliga studieresultat i form av godkända poäng/kurser.

    Har man Intyg som sjukskriver eller om man kan bevisa att ngt speciellt har hänt, kan man försöka -genom att skriva brev till CSN och förklara- försöka få igenom ett undantag.