Deborah
    Hej.
    Jag har gått grundskolan ich gymnasiet i England och saknar betyg i svenska därför. Jag vill därför läsa in svenska i Sverige så att jag kan söka in till högskolan. Jag har också tittat på Tisus-test men känner att jag behöver gå en kurs för att klara den.
    Så mina frågor är:
    Vilka kurser/komvuxutbildningar kan jag söka som ger mig gymnasiebetyg i svenska? Och finns det speciella kurser som är CSN-finansierade för svenskaträning inför Tisus? Sedan undrar jag hur många år en får studera på folkhögskola och kunna få studiebidrag (har läst 1 år redan) räknas komvux in bland dom folkhögskoleåren?

    Känner mig lost i hur jag går tillväga i detta fall.
    Med vänlig hälsning,
    Deborah
    • Anna : Det finns mycket info på http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel och om du fördjupar dig i info om studiemedel - är det också studier i svenska, kan man säga. Då kan du lära dig om studiemedel och samtidigt läsa svenska. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Deborah,

    om man har ett annat Modersmål, än svenska - då är gymnasiala kurser i svenska - Svenska som andraspråk 1, 2 och 3. De som har svenska som modersmål läser på gymnasiet Svenska 1, 2 och 3.

    Kurser i svenska och i svenska som andraspråk är "motsvarande kurser", de ger samma behörighet inför högskolestudier.

    Många säger att det är lättare att få godkänt betyg i Svenska som andraspråk 3 och även i Svenska 3, än att klara TiSUS med godkänt resultat. Får du godkänt betyg i svenska 3 eller i svenska som andraspråk 3 - blir du behörig /vad det gäller svenska språket/ till högskolestudier i Sverige.

    Du undrar också om "studiebidrag" - och det är CSN >> som bestämmer om Studiemedel. Har du redan fått studiemedel någon gång, i Sverige, alltså, från CSN eller inte än? Saken är den att man - för att ha rätt till studiemedel - måste i grunden ha eller få "Principiell rätt till svenskt studiestöd". Svenska medborgare har den rätten per automatik. Icke-svenska medborgare måste ansöka om att få den rätten - man ansöker hos CSN. Om man inte har och inte får den rätten, spelar det ingen roll vilka kurser man läser - man får ändå inte några pengar från CSN. Du får med fördel vända dig till CSN med frågor om studiemedel mm., bl a om rätt till studiestöd och om just du kan få Studiemedel.

    Du frågar också om det finns speciella kurser som förbereder för TiSUS och som ger rätt till studiemedel/studiebidrag. Det är i så fall Svenska som andraspråk 1, 2 och 3 - som är "vanliga gymnasiala kurser" - som man kan säga även förbereder inför TiSUS. Det är ju i princip samma kunskaper som man ska ha för att klara TiSUS eller för att klara godkänt betyg i SAS 3.

    Att man läser SAS 3 /eller någon annan kurs på komvux eller på en folkhögskola/ ger inte per automatik rätt till studiemedel.

    Man måste i grunden ha (eller få) principiell rätt till svenskt studiestöd; det är för det första...

    För det andra så måste man läsa på minst halvtid /10 gymnasiala poäng per vecka/ för att ha rätt till halva studiemedel; eller läsa minst 15 gymnasiala poäng per vecka för att ha rätt till 75 procent av studiemedel eller läsa minst 20 gymnasiala poäng per vecka för att ha rätt till hela studiemedel.

    Studier på lägre fart än halvtid ger inte rätt till Studiemedel.

    Du undrar också: hur många år man får studera på en folkhögskola och kunna få studiebidrag? Du undrar även om komvux räknas in "bland dom folkhögskoleåren"?

    Och det är en svår fråga för oss här att besvara.

    För det första så finns det Olika kurser och utbildningar på olika nivåer - på grundskolenivå, på gymnasial nivå och på eftergymnasial nivå - på folkhögskolorna.

    Allmänt gäller
    Det är CSN som beslutar hur länge man får läsa på gymnasienivå och samtidigt ha rätt till studiebidrag/studiemedel. CSN fattar sitt beslut utifrån personens tidigare utbildningsbakgrund: ju längre tidigare utbildningsbakgrund man har, desto kortare tid beviljar CSN att man får läsa med studiestöd /ekonomiskt stöd/. Högutbildade får ofta endast 1 år, 2 terminer på sig. "Lågutbildade", beroende på hur lite utbildning man har sedan innan, kan få lång tid på sig, då bedömning görs att de behöver lång tid för att uppnå en viss kunskapsnivå.

    På grundskole- och gymnasial nivå gäller följande: Det finns alltså inte ngt. färdigt svar på hur länge "man" får läsa med studiemedel, utan CSN gör individuellt bedömning som baseras på personens tidigare utbildningsbakgrund.

    ...men på högskolenivå (högskola eller universitet) får man läsa i max 6 år, 12 terminer med studiemedel.

    Det finns också begränsningar vad det gäller ålder på de studerande. Men för dig är det inte aktuellt att bekymra dig om din ålder, om du är 21 år... från 20 till 45 år är det OK. Är man yngre eller äldre - finns det speciella regler.