Hej Kalle,
    det finns massor med tips och även kurser och böcker som förbereder inför högskoleprovet; de flesta är säkert jättebra men passar olika bra till olika personer (du har ju din egen personliga inlärningsstil);

    Det jag kommer att rekommendera här nedan är i alla fall Gratis och är samtidigt de tips som vi tycker är pålitliga/beprövade:
    - kika på vår sammanställning (kort, några få men Viktiga punkter) inför HP;
    - ta del av info på högskolornas gemensam sida: studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/tips-pa-forberedelser-infor-hogskoleprovet
    - lär dig några nya för dig "svåra svenska ord" varje dag (ex. minst ett nytt svårt - nytt för dig - ord - varevida dag, även lörda och söndag); ex. Transkribera, som betyder "omskriva; överföra från ett system till ett annat; överflytta" eller Arrivist - streber, karriärjägare. Truism - ett påstående som är ointressant på grund av sin självklarhet. Kompilera - sammanställa genom att plocka ur andras verk.
    Man kan inte på förhand veta vilka svåra ord som kommer på Högskoleprovet; ju fler svåra ord man kan, desto bättre!

    - den matematiska-logiska delen kan man plugga med hjälp av matteboken.se/lektioner/hogskoleprov